U gostovanju na podcastu portala Bljesak koji se emitirao uživo, u ugodnom razgovoru s voditeljem Borisom Čerkučem, gradonačelnik Mostara, Mario Kordić iznio je nekoliko potpunih neistina, nekoliko fino ‘iskomuniciranih’ poluistina, te nekoliko obećanja koja treba uzeti sa dozom skepse, ali mu i dati vremena da pokaže da nije pričao lijepe i šuplje priče.
Piše: Istraživački tim Hercegovina. info
Fact checking je proces provjere točnosti i istinitosti informacija ili tvrdnji. Cilj je razlikovati činjenice od dezinformacija ili lažnih vijesti. Ova metoda osigurava pouzdanost i vjerodostojnost informacija koje se dijele s javnošću, te smo odlučili na nekoliko tvrdnji Marija Kordića primijeniti principe provjere istinitosti.
Kordić o Mostar parkingu
Najviše netočnih tvrdnji ‘iskomunicirao’ je gradonačelnik upravo na našoj omiljenoj temi, onoj koja se tiče Mostar parkinga.
No krenimo dalje, u nastavku izlaganja najprije pokazuje elementarno nepoznavanje rada važnog i kontroverznog gradskog poduzeća, kada kaže kako ni sam ne zna koliko zaposlenih ima danas u Mostar parkingu.
Prelazi na obranu direktora Ivana Barbarića kojeg i dalje duboko žali jer kako gradonačelnik kaže, proživljava mobing od strane medija koji ga gađaju ‘neistinama’ i ‘izvlače stvari iz konteksta’
Priznaje Kordić ipak u jednom trenutku kako je Barbarić prekršio vlastite ovlasti izdavanjem povlaštenih karata.
Međutim, iako je Hercegovina.info otkrila kako je vrli direktor mimo pravila Mostar parkinga izdao veći broj povlaštenih karata namijenjenih isključivo policiji, hitnoj i vatrogascima sebi i svojim povlaštenim kolegama i to njih čak 19 (riječ je o 19 osoba od kojih neki u vlasništvu imaju i po tri automobila), gradonačelnik baca spin kako je njegov miljenik Barbarić zapravo izdao samo jednu povlaštenu kartu i to neimenovanom ocu djeteta koje mora svakodnevno ići na fizijatriju.
Dok čekamo institucije pravosuđa da reagiraju na kaznenu prijavu koju je uputila udruga Bura info protiv odgovornih osoba u Mostar parkingu koje se sumnjiči da su izdavali besplatne odnosno povlaštene parking karte suprotno članku 10. Odluke o načinu organiziranja, upravljanja i korištenja javnih parkirališta na području Grada Mostara donesene od strane mostarskog Gradskog vijeća, prelazimo na cijene parkinga.
Gradonačelnik tu tvrdi kako je dosad već deset puta dokazao kako su cijene parkiranja u Mostaru najjeftinije u regiji. Za usporedbu ćemo uzeti Tuzlu, Banju Luku i Zenicu kao reference. I napraviti usporedbu dnevne karte za zone 1 i 2.
Kako gradonačelnik kaže, “matematika je egzaktna i brojke ne lažu”. Pa ga pozivamo da objasni kako je moguće da je dnevna karta u Mostaru koja u Zoni 1 košta 20 KM, dok u Zoni 2 košta 15 KM može biti jeftinija od primjerice Tuzle u kojoj je dnevna karta u Zoni jedan 5 KM, a u drugoj zoni samo 4 KM.
Zatim kako može biti jeftinija od Banje Luke u kojoj nakon nedavnih poskupljenja cijena karte u prvoj 7, a u drugoj zoni 5 konvertibilnih maraka.
U Zenici je dnevna karta u tzv. Ekstra zoni, dakle strogom centru grada 6 KM, dok je u Zoni 1 samo 5 KM. Sve navedeno je izuzetno lako za dokazati odlaskom u neki od navedenih gradova, a prilažemo i službene tablice sa cijenama parkinga.
Nastavlja Kordić, tvrdnjom kako su dobili pohvale od članova drugih lokalnih samouprava kako su dobro riješili parking. Pa i ne čudi, tko ne bi zavidio ekipi kojoj je uspjelo ljudima naplatiti fiktivnu uslugu četiri ili pet puta više od ostalih gradova u BiH i onda hladnokrvno lagati pred auditorijem koji jednostavnom google pretragom može dokazati da gradonačelnik jednostavno ne govori istinu.
Muljaže o Uborku
Na pitanje o deponiji Uborak, Kordić se žali kako jednostavno ne može naći zajednički jezik sa stanovnicima koji žive u blizini deponije, odnosno udrugom „Jer nas se tiče“.
Hvali se suradnjom sa firmom koja reciklira Pet ambalažu, te navodi kako se vode razgovori sa cementarama glede odvoza RDF-a odnosno kompostiranog otpada na te lokacije kako bi poslužio kao gorivo tj. koristan energent.
„Nikad nitko nije spomenuo da mi vozimo taj otpad gore (U cementare) već da radimo na tome, da razgovaramo sa cementarama jer je to jedan od vidova zbrinjavanja tog otpada” kazao je Kordić gledajući voditelja u oči.
Gradonačelnikove tvrdnje već su prije nekog vremena demantirali upravo članovi udruge “Jer nas se tiče” objavom dijela intervjua koji je direktor JP deponija Mirhad Grebović dao Federalnom radiju.
Grebović tu u razgovoru povodom požara koji je nastao na deponiji navodi sljedeće: „Da se prihvatilo ijedno od ponuđenih rješenja, sigurno se ne bi desio ni taj požar, za koji još uvijek ne znamo kako je nastao, odnosno je li došlo do samozapaljenja materijala koji se trebao poslati u cementaru Kakanj i cementaru Lukavac na spaljivanje…“
Na osnovu te izjave, portal zenicablog je poslao upite cementarama koje su odgovorile kako niti su ikada spalile gram RDF-a iz Mostara, niti imaju bilo kakav potpisan ugovor s gradom Mostarom.
Budući da postoji audio dokaz koji je udruga objavila 13. rujna, i ovu izjavu gradonačelnika možemo okarakterizirati kao neistinitu.
Obećanja koja ćemo pratiti
Velik broj medija prenio je obećanje Kordića kako će Mostar iduće godine (2024) imati otvorene dvije trgovine njemačkog diskontera Lidl-a.
Budući da se ova tvrdnja odnosi na buduće vrijeme, gradonačelnikovu izjavu ponovno ćemo provjeriti u prosincu sljedeće godine. Napominjemo kako ekonomisti s portala Biznisinfo.ba procjenjuju kako će se prva trgovina Lidla u BiH otvoriti tek za dvije do tri godine.
Obećanje koje nam je nešto bliže je ono kako će na proslavi Nove godine u Mostaru biti između 50 i 100 tisuća ljudi, pa ćemo i te brojke pozorno pratiti.
Što se obećanja vezanih za mostarsku zračnu luku tiče, tu je bio nešto skromniji pa je samo rekao da grad ima ozbiljne planove za uspostavu novog velikog huba u sljedećoj godini.
Loše rezultate zračne luke pravdao je činjenicom da Mostar nije glavni grad države, no mi se pitamo je li Zadar, pa ostvaruje izuzetne rezultate i svojim stanovncima pruža povoljne linije prema cijelom svijetu?
I za kraj, barem privremeno rješenje za smrtonosni sjeverni izlaz iz Mostara – improvizirani kružni tok, najavio je do sredine iduće godine, što će isto biti pod povećalom portala Hercegovina. info.