Interventne mjere Vlade KS-a za smanjenje zagađenja zraka izgledaju lijepo samo na papiru, u stvarnosti neprimjenjive

Sarajevo i ove zime se nalazi na ljestvici najzagađenijih evropskih gradova, sa zrakom koji je danas opisan kao „opasno nezdrav“. S druge strane, vladajuća šestorka Kantona Sarajevo (KS) ima novi plan interventnih mjera u slučajevima prekomjerne zagađenosti zraka. On podrazumijeva zabranu korištenja čvrstih goriva za poslovne subjekte, uključivanje općinskih inspekcija s direktnim zaduženjima, ali i korištenje mokrog postupka za zimsko čišćenje ulica. Anes Podić, predstavnik Udruženja građana „Eko akcija“ za Interview.ba je rekao da ove mjere izgledaju lijepo samo na papiru, te kako neke mjere, koje bi spasile živote, nisu usvojene.

Jedna od neusvojenih mjera je da se granica za proglašenje uzbune smanji sa 300 na 250 ug/m3, iz razloga što bi to „opteretilo i ograničilo život u KS-u radi represivnih mjera predviđenih u ovoj epizodi“, kako je Vlada objasnila.

Podić pojašnjava kako je uzbuna stanje kada se predviđa zatvaranje škola i smanjenje saobraćaja, te kako je ova granica u BiH ubjedljivo najviša u Evropi.

– Poređenja radi, taj prag u Skoplju je 175 μg/m3, koje ima veće probleme sa zagađenim vazduhom i gdje se te uzbune dešavaju češće i prave vlastima više problema – objasnio je.

Na pitanje zašto su bitne češće uzbune, odgovara: -Zato što vi onda imate mogućnost da ne rade škole, pa djeca mogu ostati kod kuće ili pobjeći s roditeljima iz grada, a imate i odredbu za ugrožene kategorije trudnice i druge koji ne moraju tih dana dolaziti na posao čime ste automatski zaštitili tu kategoriju stanovništva -.

Navodi kako prijedlog „nije prihvaćen jer bi se ograničio život u KS-u, a to bi ustvari spasilo živote“.

Podić kaže i kako rezultati niza studija pokazuju direktnu vezu između kratkotrajnog izlaganja povećanim koncentracijama i povećane smrtnosti stanovnika. Ova granica, na primjer, u nekim evropskim zemljama iznosi 80 μg/m3.

– Procjene Vlade su da mi možemo izgubiti četiri puta više života nego u drugim zemljama, odnosno, da su naša pluća otpornija četiri puta i da oni treba da rade četiri puta manje nego slična mjesta u ostatku svijeta – poručio je on.

Zagađenje samo premješteno u sporedne ulice

Vlada Kantona Sarajevo izmijenila je već postojeće mjere koje su se odnosile na ograničenja saobraćaja za pojedine vrste vozila, pa je teritorijalno ograničenje “potez Baščaršija – Ilidža” proširen na sve gradske općine i Ilidžu, te se više ne odnosi na vozila sa benzinskim motorima zbog znatno manje emisije prašine. Mjera se odnosi na dizel vozila EURO1, EURO2 i EURO3, u zavisnosti od proglašene epizode.

– Vozilima težim od tri i po tone je zabranjeno kretati se glavnim ulicama, ali mogu sporednim u vrijeme pojedinih epizoda, pa smo dobili situaciju da se zagađenje premjestilo iz jednog u drugi dio grada – rekao je Podić.

Kaže da dizel vozila svakako predstavljaju veći problem od benzinaca.

– Specificirali su da ograničenja vrijede samo za dizel vozila što je super, ali eko stikere na automobilima ne možete raspoznati (da li je vozilo benzin ili dizel) dok ga policajac ne zaustavi i provjeri dokumente, pa je ta mjera potpuno neprovodljiva, ali lijepo izgleda na papiru – pojasnio je Podić.

Dvojica inspektora za cijeli kanton

Jedna od mjera koja bi se trebala primjenjivati u epizodi uzbune je zabrana korištenja čvrstih goriva i teških lož-ulja za sve poslovne subjekte koji u svom radu koriste ovaj energent, a uvedena je i obaveza svim pravnim licima, gdje za to postoje tehnički uslovi, da koriste plin kao primarni energent.

Predstavnik „Eko akcije“ kaže da je ovo dobra mjera, koja bi bila moguća kada bi inspekcije radile svoj posao.

– Međutim, inspektora zaštite okoliša je svega dvoje u KS-u i Budžet za inspekciju ostaje isti, što je znak da novih neće biti – dodao je.

Podić je naveo i kako su dvojica inspektora tokom 2018. godine ispisala samo 24 kazne, te je „kompanijama to itekako jasno, tako da će nastaviti raditi i ništa se neće promijeniti“.

Bez javne rasprave, stanice za mjerenje neispravne

Mokro čišćenje ulica kojom se smanjuju štetne čestice i čuvaju automobili je također jedna od najavljenih mjera.

Podić objašnjava da se ovaj postupak koristi u skandinavskim zemljama gdje su zime duge uz mnogo snijega, te je dozvoljeno i stavljanje eksera na gume, pa sve to dovodi do povećane količine prašine, posebno na proljeće kada se snijeg počinje topiti te puše jugo. Ovaj postupak je uspješan u tim dijelovima Evrope.

– Oni su prije toga uradili niz istraživanja gdje je utvrđeno koliko ta prašina učestvuje u ukupnoj prašini. Naš problem je jer mi nemamo tih istraživanja da se utvrde količine putne prašine u ukupnom zagađenju, ali imamo sastav utvrđen preliminarnim istraživanjem koji kaže da naša PM 10 je PM 2,5, što znači da dolazi od procesa sagorijevanja – pojašnjava.

Dodaje i kako to znači da je putna prašina na nivou promila ili maksimalno nekoliko procenata, te bi zaključak bio sličan kao i rezultati jednog od istraživanja u Londonu – da je to samo bacanje novca.

On navodi i kako se apeliralo da se datum početka školskog raspusta pomjeri na 15. decembar.

– Iz razloga jer se svake godine ti maksimumi zagađenja događaju u tom periodu i roditelji bi imali priliku da sačuvaju djecu – pojašnjava i dodaje kako javne rasprave, koja je garantovana i zakonom, o ovome nije bilo.

Još jedan problem su i stanice koje mjere zagađenost zraka u KS-u, pa tako ona na Ilidži ne radi već mjesec dana, te su jedini validni podaci Američke ambasade u Sarajevu.

Slična situacija je i sa stanicama kod Vijećnice, Bjelava i na Otoci, koje često imaju prekide u radu.

– Ti podaci su bitni jer onda možete imati godišnji prosjek koji je jako bitan, odnosno, potrebno je više od 90 mjerenja u toku godine, a za ovu godinu nijedna mjerna stanica neće imati validan set podataka – poručio je i zaključio, „nova vlast, ali isti problemi“, kada je riječ o rješavanju problema zagađenja vazduha.

(Interview.ba)