Iako političari ne žele da pričaju o problemima koje tišti građane, priča umjetnost
Vjerovatno nikada o ružičastim zalascima sunca niste razmišljali kao o pokazateljima iznimno zagađenog zraka, već kao o prirodnim ljepotama. Međutim, izložba „False clouds“, koju možete pogledati do 20. oktobra u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine otkriva kako se sveprisutno zagađenje može pojaviti u prikrivenom obliku.
Kustosica izložbe Gabriela Manda Seith kaže za Interview.ba da često možemo upasati u zamku obmane u nedostatku znanja, ali da također za većinu nije jednostavno prepoznati koji se to prikriveni procesi i kako ih prepoznati, kao što su to u ovom slučaju ružičasti oblaci.
– Marksistički teoretičar Guy Debord koristio je izraz “lažni oblaci” u svom eseju “Bolesna planeta” 1971. kako bi jasno pokazao ne samo da su ovi oblaci stvoreni od strane čovjeka, već i da su povezani s nedostatkom brige vlade. Iako postoje brojni naučni nalazi o zagađenju i njegovim efektima, oni ostaju beskorisni jer industrijalci i političari profitiraju od toga da ih zamagljuju i ućutkaju – objašnjava Gabriela.
Iako političari ne žele da pričaju o problemima koje tišti građane, priča umjetnost. Tako je i nastala izložba „False clouds“, koja nas educira, ali i poziva na razmišljanje o tome koliko smo danas izloženi negativnim efektima nečistog zraka.
– Umjetnička djela otvaraju oči i nude nam vodstvo kroz mrlje magle“, kaže ova mlada kustosica.
Gabriela je inače Njemica, koja ima bosanskohercegovačke korijene, ali je rođena i odrasla u Njemačkoj. No, prije nekoliko godina se doselila u Sarajevo, kako bi kroz umjetnost doprinosila bosanskohercegovačkom društvu. Ističe kako je za taj period života u Sarajevu imala dovoljno zimskih mjeseci da vidi, miriše, pa čak i osjeti zagađen zrak u plućima.
– Samo nakon nekoliko sedmica boravka u Sarajevu dobila sam bronhitis. Mislim da tijelo drugačije reaguje kada nije naviklo da bude izloženo visokom nivou zagađenja vazduh, ali upravo ta reakcija nas tjera da djelujemo. Ideja za izložbu potekla je iz ovakvog stanja suočavanja sa činjenicom da nešto ide po zlu i neprihvatanja. Iskoristila sam ovaj trenutak konsternacije da razmislim kako da tu temu učinim dostupnijom široj publici – ističe Gabriela.
Navodi da je najviše uvida u temu zagađenja životne sredine stekla kroz nevladine organizacije u BiH koje objavljuju vlastita istraživanja, vode informativne kampanje, a koriste i kreativne forme kako bi zagađenje učinile razumljivim široj javnosti.
– Umjetnički rad „Pollution Palette“ Smirne Kulenović jasno pokazuje hitnost reakcije na zagađenje zraka: u distopijskom scenariju, sitna prašina iz budućnosti upozorava nas da će zagađenje zraka u Sarajevu biti sve gore i gore ako nastavimo ovako kao danas. Mi ljudi treba da se pripremimo: ako su nivoi zagađenih čestica previsoki, bit će nam savjetovano da prestanemo da dišemo. Međutim, rad ne sadrži samo pesimističnu viziju. Fina prašina apsurdno nam daje priliku da ovu informaciju proširimo na razglednice sa slikama budućeg Sarajeva. Ovo ilustruje neophodnost da delujemo u našem prisustvu, a ne da dozvolimo da se ovaj distopijski scenario materijalizuje“, mišljenja je Gabriela.
Ističe kako se industrijski gradovi bave zagađenjem koje su drugi gradovi ili vlade “prebacili” na druga mjesta: „Radikalni zaokret možemo postići samo ako problemu pristupimo holistički i razmišljamo izvan vlastitih nacionalnih granica. Prvo, zagađenje ne prestaje na državnim granicama, a drugo, samo zato što mi trenutno ne udišemo zagađivače, ne znači da to ne čine ni drugi“.
Uz izložbu u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine, diskurzivni prateći program propituje ova pitanja kroz filmske projekcije i panel diskusije u Kino Meeting Point i Urban Design Studio Sarajevo, performativne predavanje, radionice za djecu i vođene ture. U ovim različitim formatima, „Lažni Oblaci“ kombinuje umjetničke, aktivističke, naučne i društveno-političke pristupe kako bi učinili vidljivim implikacije onoga što industrijalci, političari i lobisti obično umanjuju: oblaka koji truju okolinu i zamagljuju stvarnu sliku o svojoj toksičnoj prirodi.
„Lažni Oblaci“ je projekat EUNIC Sarajevo – Goethe-Instituta Bosne i Hercegovine, Austrijskog kulturnog foruma Sarajevo, Francuskog instituta Bosne i Hercegovine, Švedskog instituta, Ambasade Švedske i Ambasade Španije u Bosni i Hercegovini – i EU delegacije Bosne i Hercegovine u saradnji sa Heinrich Böll fondacijom u Sarajevu. EUNIC – Nacionalni instituti za kulturu Europske unije – je europska mreža od 36 nacionalnih kulturnih instituta i organizacija iz svih država članica EU i povezanih zemalja.