Nakon tri godine uspješnog vođenja jedne od najviših institucija kulture u BiH, Marijela Margeta Hašimbegović smijenjena je 9. jula ove godine. Oduzeta joj je funkcija direktorice zbog, kako je navedeno, neusvajanja izvještaja o radu Narodnog pozorišta za 2017. godinu. Margeta Hašimbegović kaže za Interview.ba da je način na koji je dobila ovu informaciju jedan od mnogih dokaza da je njena smjena brižljivo pripremljeni plan. Čitajte o kulturi i pozorištu, te o politici i pogrešnim vrijednostima.
MONTIRANI POSTUPAK: Kako je ovaj materijal za sjednicu po ‘hitnom’ postupku dostavljen na sjednicu bez prethodno obavljenih proceduralnih aktivnosti tj. rasprave i usvajanja tog istog materijala od Komisija za kulturu i sport, Komisije za privredu i Komisije za mlade i to samo dva dana prije održavanja sjednice vjerujem da zastupnici nisu imali potrebno vrijeme za upoznavanjem materijala našeg Izvještaja. Šta je moglo biti toliko hitno, u vrijeme odmora dva mjeseca pred izbore i sve ovo dokazuje da se radilo o montiranom postupku koji je rezultirao smjenom UO i direktora Narodnog pozorišta.
INTERVIEW.BA: Zbog neusvajanja izvještaja o radu Narodnog pozorišta za 2017. godinu, Vlada KS je donijela odluku o Vašoj smjeni 5. jula – kako ste to prihvatili, s obzirom na činjenicu da je Pozorište pozitivno poslovalo?
MARGETA HAŠIMBEGOVIĆ: Bila sam prisutna na sjednici Skupštine Kantona i sa nevjericom sam primila vijest o neusvajanju Izvještaja o radu i finansijskom poslovanju Narodnog pozorišta za 2017. Zatečena viđenim shvatila sam da prisustvujem scenariju koji je pripremljen, jer ekspozea našeg resornog ministra nije bilo, nikakve rasprave niti pitanja i to je dovelo do glasanja zastupnika Skupštine sa negativnim rezultatom 7 glasova za i 22 suzdržana. Poslovnik Skupštine Kantona ima takvu klauzulu koja se konstantno zloupotrebljava kada su to politički interesi ili neki drugi kojima možete smijeniti UO i menadžment institucije bez obzira što niko nije bio protiv i bez obzira na trajanje mandata. Kako je ovaj materijal za sjednicu po ‘hitnom’ postupku dostavljen na sjednicu bez prethodno obavljenih proceduralnih aktivnosti tj. rasprave i usvajanja tog istog materijala od Komisija za kulturu i sport, Komisije za privredu i Komisije za mlade i to samo dva dana prije održavanja sjednice, vjerujem da zastupnici nisu imali potrebno vrijeme za upoznavanjem materijala našeg Izvještaja.
Šta je moglo biti toliko hitno, u vrijeme odmora dva mjeseca pred izbore? Sve ovo dokazuje da se radilo o montiranom postupku koji je rezultirao smjenom UO i direktora Narodnog pozorišta.
Poslije velikog uspjeha Narodnog pozorišta koji se tiču umjetničkih vrijednosti našeg premijernog i tekućeg repertoara kojeg su donijeli naši sjajni umjetnici, uspješno realizovanih domaćih i svjetskih naslova dramskih, baletnih i opernih djela, najboljih umjetničkih imena koja su dolazila iz regije da sarađuju sa nama, gostovanja u BiH i van granica BiH sa našim predstavama koji su dodatno potvrdili kvalitete našeg rada, učešća na festivalima, saradnja sa ambasadama, pozitivan imidž Pozorišta prema javnosti,najboljeg reprezenta našeg grada i naše države, pozitivno i prosperitetno poslovno okruženje i saradnja sa sponzorima bez čije participacije ovako zahtjevan plan i program nije moguće realizirati, pozitivno poslovanje u finansijkom smislu nismo očekivali ovakvu ČESTITKU od našeg resornog ministarstva i zastupnika Skupštine Kantona.
INTERVIEW.BA: Za ovu odluku ste saznali iz medija dok ste bili na poslovnom putu sa solistima Narodnog pozorišta na obilježavanju memorijala Srebrenica u Velikoj Britaniji, mislite li da bi bilo profesionalnije da su Vam to saopštili kad se vratite?
MARGETA HAŠIMBEGOVIĆ: Način na koji sam dobila informaciju je drugi dokaz da se radi o brižljivo pripremljenom planu. Kako je moguće da neko pošalje obavijest u medije bez predhodne službene obavijesti u Narodno pozorište. Ko je poslao tu vijest i kako je došao do tog materijala? Šta je bio cilj ovakvog sprovođenja sile? Ovo su ozbiljna pitanja jer dopustiti da krajnje nehumano, neprofesionalno dobijem vijest o svom statusu i to baš u vrijeme boravka na službenom putovanju u inostranstvu je bestidno. U ratu su nas ubijali oružjem, danas vas žele ubiti samo nekim drugim oruđem.
INTERVIEW.BA: Koliko u tome ima političkih podobnosti, te da li ste očekivali ovako nešto?
MARGETA HAŠIMBEGOVIĆ: Naš rad je javan i na očigled cijelog grada i države Narodno pozorište uživalo je ugled i podršku u smislu kvaliteta našeg rada. Naivno sam vjerovala da je konačno jedan veliki rad pobjedio i da će ovaj primjer biti smjernica drugima da kada se dobro i kvalitetno radi za korist društva da se i izvan zatvorenog političkog sistema može dobiti podrška, jer to je jedina nada za prosperitet ovog društva.
INTERVIEW.BA: Ranije je kolega glumac Mario Drmać prošao neku sličnu situaciju, imao je veliku podršku od strane javnosti, na koji način objašnjavate činjenicu da se u našem društvu vrijedi više nego ikada krilatica podobni, a ne sposobni?
MARGETA HAŠIMBEGOVIĆ: Nažalost politička podobnost je prevladala i vrijednosti, kvalitet i znanje danas ne znače ništa. Ljudi se prodaju i koriste manipulaciju za izvršavanje zahtjeva centara moći. To nam neće omogućiti nikakav napredak i razvoj. Sve ovo uzrokuje strah. Šta će biti sa ovom generacijom mladih koja se odgaja u sistemu pogrešnih vrijednosti? Sve će nam ovo doći na naplatu, a već i dolazi jer građani masovno napuštaju ovaj grad i ovu zemlju u nadi da će negdje drugo dobiti minimum ljudskog dostojanstva i uslova za život. Narodno pozorište bilo je mjestom utočišta i nade.
INTERVIEW.BA: Poslije 44. godine na pozorišnu scenu vratili ste kultnu baletnu predstavu “Krcko Oraščić” koja je stalno bila rasprodata. Istovremeno, prigovara vam se zbog menadžerskih poteza, poput onoga kada ste u Narodnom pozorištu dozvolili događaje poput projekta “Ladies In”. Kako komentarišete ove dvije krajnosti?
MARGETA HAŠIMBEGOVIĆ: Obzirom na sve učinjeno i početnu šutnju u kojoj je sproveden cijeli scenarij, žalosno je da su se razlozi za moju smjenu tražili u činjenicama radi kojih se ne smjenjuju direktori institucija. Direktori se smjenjuju ako nisu pozitivno poslovali, ako nisu realizirali svoj plan rada.
Neki uposlenici imali su pritužbe na moj rad, a koje se tiču projekta Ladies In. Taj projekat Pozorištu je obezbijedio publiku, nove kontakte, potencijalne sponzore. On pormoviše kulturu i žensko poduzetništvo i to sve nikako nije smjelo biti relevatno za donešenje nekih negativnih zaključaka, a posebno ne za smjenu direktora.
To su tekuća pitanja koja se rješevaju dogovorom i razgovorom. I konkretno pitanje termina za realizaciju projekta, koji su bili sporni, je stvar dogovora sa direkcijom Drame obzirom na činjenicu da su propustili svoj planirani termin za premijeru radi predhodne promjene naslova i imali su priliku realizirati projekat u uslovima koji su bili trenutni i već formirani i drugim preuzetim obavezama. Dakle, radi se o dogovoru i planiranju koji nije proizvod ideje iz glave direktora već opšteg stava menadžmenta kuće koji podrazumjeva stav i umjetničkih direktora. Traženje isprike u ovakvim sadržajima dodatno potvrđuje ukazano nepoštivanje i omalovažavanje.
Zato svi uspjesi koje smo ostvarili na umjetničkom planu, povratak baletne predstave ‘Krcko Oraščić’ poslije 44 godine, naslov ‘Kralj Lear’ poslije 60 godina, danas znače ništa. Ovim postupcima obezvrijedio se rad 210 uposlenika Narodnog pozorišta koji su ostavili svoje srce, veliki rad i zalaganje na pozornici. Isticanje tvrdnje da sam napravila vašar od Pozorišta javno je uvrijedio mene, našu publiku kao i naše poslovne partnere. Očito je moja vizija modernog poslovanja kroz nove vidove marketinške komunikacije nekome jako smetala.
Koristim priliku da se još jednom zahvalim javnosti za veliku pruženu podršku koja je jako značila i koja je potvrda da u ovom gradu i državi postoje dobri ljudi radi kojih će moja borba biti nastavljena. Doživjela sam uzvraćenu ljubav naše publike i za mene je to jedini relevantan dokaz kvaliteta našeg rada. Novom menadžemntu Pozorišta želim puno sreće u daljem radu. Svako dobro našem Pozorištu!