Ministarstvo okoliša i turizma FBiH je i prethodnih godina dobijalo kritike zbog dodjele sredstava za razvoj turizma. I ove godine revizori su otkrili niz propusta, a Ministarstvo je obećalo da će ubuduće postupati po preporukama revizora
Federalno ministarstvo okoliša i turizma dodjeljivalo je novac korisnicima kapitalnih transfera za razvoj turizma bez utvrđenih potkriterija, čime nije osigurana transparentna dodjela sredstava u skladu sa Zakonom o budžetima u FBiH i Zakonom o izvršavanju Budžeta FBiH za prošlu godinu, utvrdili su federalni revizori.
Smatraju da je potrebno utvrditi jasne potkriterije za ocjenjivanje svih kriterija za vrednovanje projekata koji se finansiraju iz kapitalnih transfera, s ciljem objektivnog bodovanja i transparentnog izbora korisnika sredstava.

Tako je programom koji je predviđao sufinansiranje izgradnje infrastrukture za poboljšanje turističke ponude i specifičnosti razvoja turističkih destinacija predviđeno sufinansiranje pravnih i fizičkih lica iz FBiH sa razrađenim projektima.
A jasno utvrđeni kriteriji?
Od 71 prijava, koliko ih je pristiglo, odobreno ih je deset. Međutim, uvidom u šest aplikacija, ukupne vrijednosti 1.039.468 KM, revizori su utvrdili da je za kriterij “stepen spremnosti realizacije projekta za realizaciju u ugovorenom roku (dvije godine)” utvrđen maksimalan broj od 20 bodova. Ovaj kriterij je, ističu revizori, bodovan na osnovu izjave korisnika.
– Prema prezentovanoj dokumentaciji, po navedenom kriteriju dodjeljivan je različit broj bodova, bez utvrđenih jasnih potkriterija bodovanja, što može imati uticaja na transparentnost prilikom dodjele sredstava – mišljenja su revizori.
Analizirajući finansijske izvještaje Ministarstva, revizori su došli do zaključka da je Poslovnik Komisije za ocjenjivanje podnesenih zahtjeva za certifikaciju i stavljanje na listu eksperata uređen na način da o imenovanju eksperata, koji se angažuju na ocjenama studija uticaja na okoliš, mogu samostalno odlučivati zaposlenici Ministarstva, što je suprotno od suštinskih odredbi Pravilnika.
– Imajući u vidu značaj i ulogu eksperata u procesu odobravanja okolinskih dozvola, Ministarstvo je u obavezi uspostaviti i provoditi proceduru njihovog izbora u skladu s načelima transparentnosti i objektivnosti, te zapisnički evidentirati sve relevantne podatke u vezi imenovanja eksperata. Potrebno je imenovati komisiju za izbor stručnjaka i njihov rad organizovati na način da osiguraju učešće nezavisnih predstavnika akademske zajednice, u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju uslova i kriterija za stavljanje na listu stručnjaka koji mogu biti imenovani u stručne komisije za ocjenu studija uticaja na okoliš – mišljenje je i preporuka federalnih revizora.
Uvidom u rješenja o imenovanju, revizori su utvrdili, da kod određenih komisija kao što je komisija za provođenje postupka javnih nabavki, nisu navedena radna mjesta na koja su državni službenici ili namještenici raspoređeni, kao i da izvještaji o radu radnih tijela ne sadrže podatke o broju prekovremenih ili sati rada u dane vikenda ili praznika.
– U uzorkovanim izvještajima o radu komisija i rješenjima o isplati navedeno je da su poslovi i zadaci obavljani van radnog vremena. Međutim, uvidom u evidencije radnog vremena za pojedine članove komisija ne možemo potvrditi da su zadatke obavljali van radnog vremena, kao što je slučaj s komisijom za javne nabavke. To nije u skladu s članom 8. Uredbe, prema kojem članovima radnih tijela pripada naknada samo pod uslovom da su zadatke za koje su zaduženi aktom o osnivanju radnog tijela obavljali izvan redovnog radnog vremena, zbog čega ne možemo potvrditi osnovanost isplate naknada za članove pojedinih komisija. Konstatujemo da Ministarstvo nije dosljedno primjenjivalo odredbe Uredbe o načinu osnivanja i utvrđivanja visine naknade za rad radnih tijela osnovanih od strane Vlade FBiH i rukovodilaca federalnih organa državne službe u dijelu sačinjavanja rješenja o imenovanjima i izvještaja o radu radnih tijela – stav je revizora.
Povrat sredstava
Federalni revizori naglašavaju da je potrebno što prije preispitati dokumentaciju kojom je izvršeno pravdanje utroška sredstava finansijske pomoći, kao i aktivnosti na povratu sredstava koja nisu namjenski utrošena, u skladu s Uredbom o interventnim mjerama za podršku ugroženim sektorima privrede FBiH u okolnostima pandemije COVID-19 i ugovorima zaključenim s korisnicima sredstava, uvažavajući rok zastare od pet godina.
Ministarstvo je, smatraju revizori, u toku prošle godine provodilo aktivnosti kontrole dokumentacije koja je služila kao osnov za dodjelu sredstava finansijske pomoći, ali te aktivnosti nisu okončane. Nije okončan ni postupak za povrat sredstava u slučaju nezakonitog i nenamjenskog korištenja, kako je utvrđeno članom 38. Uredbe o interventnim mjerama, s obzirom na to da je mandat Komisije produžen do kraja ove godine. Revizori stoga zaključuju da se kontrola mora intenzivirati a kako ne bi nastupila zastara i prestala mogućnost povrata nenamjenski utrošenih sredstava.

U Ministarstvu kojim rukovodi Nasiha Pozder su kazali da se radi o 340 korisnika finansijske pomoći turističko-ugostiteljskog sektora čiju dokumentaciju za pravdanje utroška sredstava treba preispitati, što iziskuje značajan angažman. Navedeno je da je imenovana Komisija radila u okviru svojih mogućnosti i raspoloživosti članova, uzimajući u obzir brojne druge obaveze i aktivnosti njenih članova.
Mišljenje s rezervom
Revizori su ovoj instituciji dali “mišljenje s rezervom”, te su zamjerili na nerealizovanim preporukama.
Skrenuli su pažnju Ministarstvu da je tekuće i kapitalne transfere potrebno planirati i realizirati u skladu s kontnim planom utvrđenim Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH, zatim da rješenja o imenovanju radnih tijela i izvještaje o radu treba sačinjavati kako je propisano Uredbom o načinu osnivanja i utvrđivanja visine naknade za rad radnih tijela osnovanih od strane Vlade FBiH i rukovodilaca federalnih organa državne službe.

Revizori su zamjerke imali i na provođenje javnih nabavki, koje nisu blagovremeno provođene.
– Planiranje i pokretanje otvorenih postupaka nije izvršeno blagovremeno, s obzirom na to da nisu u obzir uzeti period donošenja odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača, kao ni rokovi u situacijama kada je izjavljena žalba – navodi se u izvještaju Ureda za reviziju institucija BiH.
Treba istaći i to da je Ministarstvo u komentaru izvještaja navelo da će ubuduće voditi računa i odobrena sredstva planirati i realizovati u skladu sa kontnim okvirom utvrđenim Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH, kao i da će postupati po preporukama revizora.
(Inforadar)