RAZVOJ TURIZMA U FBiH: Milioni iz budžeta dijeljeni netransparentno!

Ministarstvo okoliša i turizma FBiH je i prethodnih godina dobijalo kritike zbog dodjele sredstava za razvoj turizma. I ove godine revizori su otkrili niz propusta, a Ministarstvo je obećalo da će ubuduće postupati po preporukama revizora

Piše: Amra BRKIĆ – ČEKIĆ

Federalno ministarstvo okoliša i turizma dodjeljivalo je novac korisnicima kapitalnih transfera za razvoj turizma bez utvrđenih potkriterija, čime nije osigurana transparentna dodjela sredstava u skladu sa Zakonom o budžetima u FBiH i Zakonom o izvršavanju Budžeta FBiH za prošlu godinu, utvrdili su federalni revizori.

Smatraju da je potrebno utvrditi jasne potkriterije za ocjenjivanje svih kriterija za vrednovanje projekata koji se finansiraju iz kapitalnih transfera, s ciljem objektivnog bodovanja i transparentnog izbora korisnika sredstava.

Tako je programom koji je predviđao sufinansiranje izgradnje infrastrukture za poboljšanje turističke ponude i specifičnosti razvoja turističkih destinacija predviđeno sufinansiranje pravnih i fizičkih lica iz FBiH sa razrađenim projektima.

A jasno utvrđeni kriteriji?

Od 71 prijava, koliko ih je pristiglo, odobreno ih je deset. Međutim, uvidom u šest aplikacija, ukupne vrijednosti 1.039.468 KM, revizori su utvrdili da je za kriterij “stepen spremnosti realizacije projekta za realizaciju u ugovorenom roku (dvije godine)” utvrđen maksimalan broj od 20 bodova. Ovaj kriterij je, ističu revizori, bodovan na osnovu izjave korisnika.

Prema prezentovanoj dokumentaciji, po navedenom kriteriju dodjeljivan je različit broj bodova, bez utvrđenih jasnih potkriterija bodovanja, što može imati uticaja na transparentnost prilikom dodjele sredstava – mišljenja su revizori.

Analizirajući finansijske izvještaje Ministarstva, revizori su došli do zaključka da je Poslovnik Komisije za ocjenjivanje podnesenih zahtjeva za certifikaciju i stavljanje na listu eksperata uređen na način da o imenovanju eksperata, koji se angažuju na ocjenama studija uticaja na okoliš, mogu samostalno odlučivati zaposlenici Ministarstva, što je suprotno od suštinskih odredbi Pravilnika.

Imajući u vidu značaj i ulogu eksperata u procesu odobravanja okolinskih dozvola, Ministarstvo je u obavezi uspostaviti i provoditi proceduru njihovog izbora u skladu s načelima transparentnosti i objektivnosti, te zapisnički evidentirati sve relevantne podatke u vezi imenovanja eksperata. Potrebno je imenovati komisiju za izbor stručnjaka i njihov rad organizovati na način da osiguraju učešće nezavisnih predstavnika akademske zajednice, u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju uslova i kriterija za stavljanje na listu stručnjaka koji mogu biti imenovani u stručne komisije za ocjenu studija uticaja na okoliš – mišljenje je i preporuka federalnih revizora.

Uvidom u rješenja o imenovanju, revizori su utvrdili, da kod određenih komisija kao što je komisija za provođenje postupka javnih nabavki, nisu navedena radna mjesta na koja su državni službenici ili namještenici raspoređeni, kao i da izvještaji o radu radnih tijela ne sadrže podatke o broju prekovremenih ili sati rada u dane vikenda ili praznika.

U uzorkovanim izvještajima o radu komisija i rješenjima o isplati navedeno je da su poslovi i zadaci obavljani van radnog vremena. Međutim, uvidom u evidencije radnog vremena za pojedine članove komisija ne možemo potvrditi da su zadatke obavljali van radnog vremena, kao što je slučaj s komisijom za javne nabavke. To nije u skladu s članom 8. Uredbe, prema kojem članovima radnih tijela pripada naknada samo pod uslovom da su zadatke za koje su zaduženi aktom o osnivanju radnog tijela obavljali izvan redovnog radnog vremena, zbog čega ne možemo potvrditi osnovanost isplate naknada za članove pojedinih komisija. Konstatujemo da Ministarstvo nije dosljedno primjenjivalo odredbe Uredbe o načinu osnivanja i utvrđivanja visine naknade za rad radnih tijela osnovanih od strane Vlade FBiH i rukovodilaca federalnih organa državne službe u dijelu sačinjavanja rješenja o imenovanjima i izvještaja o radu radnih tijela – stav je revizora.

Povrat sredstava

Federalni revizori naglašavaju da je potrebno što prije preispitati dokumentaciju kojom je izvršeno pravdanje utroška sredstava finansijske pomoći, kao i aktivnosti na povratu sredstava koja nisu namjenski utrošena, u skladu s Uredbom o interventnim mjerama za podršku ugroženim sektorima privrede FBiH u okolnostima pandemije COVID-19 i ugovorima zaključenim s korisnicima sredstava, uvažavajući rok zastare od pet godina.

Ministarstvo je, smatraju revizori, u toku prošle godine provodilo aktivnosti kontrole dokumentacije koja je služila kao osnov za dodjelu sredstava finansijske pomoći, ali te aktivnosti nisu okončane. Nije okončan ni postupak za povrat sredstava u slučaju nezakonitog i nenamjenskog korištenja, kako je utvrđeno članom 38. Uredbe o interventnim mjerama, s obzirom na to da je mandat Komisije produžen do kraja ove godine. Revizori stoga zaključuju da se kontrola mora intenzivirati a kako ne bi nastupila zastara i prestala mogućnost povrata nenamjenski utrošenih sredstava.

Ministrica Pozder

U Ministarstvu kojim rukovodi Nasiha Pozder su kazali da se radi o 340 korisnika finansijske pomoći turističko-ugostiteljskog sektora čiju dokumentaciju za pravdanje utroška sredstava treba preispitati, što iziskuje značajan angažman. Navedeno je da je imenovana Komisija radila u okviru svojih mogućnosti i raspoloživosti članova, uzimajući u obzir brojne druge obaveze i aktivnosti njenih članova.

Mišljenje s rezervom

Revizori su ovoj instituciji dali “mišljenje s rezervom”, te su zamjerili na nerealizovanim preporukama.

Skrenuli su pažnju Ministarstvu da je tekuće i kapitalne transfere potrebno planirati i realizirati u skladu s kontnim planom utvrđenim Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH, zatim da rješenja o imenovanju radnih tijela i izvještaje o radu treba sačinjavati kako je propisano Uredbom o načinu osnivanja i utvrđivanja visine naknade za rad radnih tijela osnovanih od strane Vlade FBiH i rukovodilaca federalnih organa državne službe.

Revizori su zamjerke imali i na provođenje javnih nabavki, koje nisu blagovremeno provođene.

Planiranje i pokretanje otvorenih postupaka nije izvršeno blagovremeno, s obzirom na to da nisu u obzir uzeti period donošenja odluke o izboru najpovoljnijeg ponuđača, kao ni rokovi u situacijama kada je izjavljena žalba – navodi se u izvještaju Ureda za reviziju institucija BiH.

Treba istaći i to da je Ministarstvo u komentaru izvještaja navelo da će ubuduće voditi računa i odobrena sredstva planirati i realizovati u skladu sa kontnim okvirom utvrđenim Pravilnikom o knjigovodstvu budžeta u FBiH, kao i da će postupati po preporukama revizora.

(Inforadar)