DRŽAVNI MINISTAR PRODAJE UDŽBENIKE ZA OSNOVCE: Hurtiću u sutonu tihom

Hurtić već godinama, putem svoje izdavačke kuće NAM prodaje udžbenike. Pokušaj prevare desio se nedavno u TK: Potpisan sporazum sa Sutonom iz Širokog, stigle opet Hurtićeve knjige. Mandat obilježavaju skandali, raskošna putovanja na račun države, nabavke skupih automobila…

Piše: Anisa MAHMUTOVIĆ

Transparency International u BiH je krajem 2023. godine Komisiji za odlučivanje o sukobu interesa prijavio državnog ministra za ljudska prava i izbjeglice Sevlida Hurtića.

Hurtić je prijavljen jer je izdavačka kuća u njegovom vlasništvu na dva tendera dobila preko 1,4 miliona KM vrijedne poslove, iako je privatnim firmama državnih funkcionera zabranjeno da sklapaju poslove vrijednije od 5.000 KM sa bilo kojim javnim organom.

Komisija nikada nije odlučivala o ovoj prijavi, a treba podsjetiti da je rad ove komisije zapravo u više navrata i bio blokiran zbog političkih opstrukcija. Trenutno je u procesu početak rada nove Komisije koja jeste formirana prije više od pola godine, ali se još uvijek bavi utvrđivanjem načina svog rada i stvaranja procesnih pretpostavki za neometan rad – kazao je za Interwiev.ba Damjan Ožegović iz Tranparency International BiH.

Kako je Tuzlanski kanton, između ostalih, 2023. godine nabavljao udžbenike za osnovnu školu iz izdavačke kuće NAM, kojoj u vlasničkoj strukturi stoji da je vlasnik i direktor Sevlid Hurtić, zaputili smo se u Ministarstvo obrazovanja i nauke Tuzlanskog kantona.

Ne dam NAM-a pa nek’ ide glava

Pitali smo ih da li je i u tekućoj školskoj godini NAM bila najuspješnija na tenderu, koji se raspisuje pred početak ssvake školske godine?

Mi smo potpisali ugovor sa kompanijom Suton Print iz Širokog Brijega. To je vidljivo i na portalu javnih nabavki. Vrijednost tendera je bila oko 1,5 miliona KM. Međutim, kada su nam udžbenici isporučeni vidjeli smo da se radi o udžbenicima čiji je izdavač ministar Hurtić – kazali su iz tuzlanskog Ministarstva obrazovanja i nauke.

Provjeravali smo ove navode i na udžbenicima i radnim sveskama opštih predmeta za osnovnu školu pronašli potpis ministra za ljudska prava i izbjeglice BiH Sevlida Hurtića.

Jasno je napisano da je izdavač NAM, a odgovorni Sevlid Hurtić

Obratili smo se u kompaniju Suton Print čiji je vlasnik Tomislav Suton s pitanjima da li su znali da je izdavačka kuća NAM u vlasništvu ministra za ljudska prava i izbjeglice BiH Sevlida Hurtića i kako je došlo do saradnje između Suton Printa i pomrnutog ministra.

Odgovore nismo dobili, unatoč činjenici da smo ih poodavno tražili.

Podaci o firmi na CompanyWall.ba

Podsjećamo, član 8. Zakona o sukobu interesa u institucijama vlasti BiH jasno kaže:

Izabrani zvaničnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati ugovore o pružanju ličnih usluga sa bilo kojim javnim preduzećem. Izabrani zvaničnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati ugovore o pružanju ličnih usluga sa bilo kojim privatnim preduzećem koje sklapa ugovore, ili na drugi način posluje sa vladama na bilo kojem nivou. Ova odredba se samo primjenjuje na privatna preduzeća koja su sklopila ugovor ili posluju s Vladom istovremeno dok izabrani zvaničnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik vrši funkciju i samo onda kada vrijednost ugovora ili posla s Vladom prelazi 5.000 KM godišnje.

Čekaju se očitovanja

Međutim, šta kada dođe do zaobilaženja zakona pitali smo u Komisiji za borbu protiv korupcije u Parlamentu BiH, prezentirajući im tender nabavke udžbenika u Ministarstvu obrazovanja i nauke TK za školsku 2024/2025. godinu.

Nakon sjednice koja je održana 28. maja, član Komisija Safet Kešo nam je kazao da je to radno tijelo zatražilo očitovanje od Agencije za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije, Komisije za odlučivanje o sukobu interesa, Ministarstva obrazovanja i nauke TK i ministra za ljudska prava i izbjeglice Sevlida Hurtića.

Nakon dobijenih očitovanja Komisija će u skladu sa svojim nadležnostima, poduzimati potrebne korake – kazao je Kešo za Interwiev.ba.

Srdačni razgovori na nedavnom prijemu: Ministar obrazovanja TK Omerović (lijevo) i ministar Hurtić (Foto: Bh.reporter)

Iz Tuzlanskog kantona stiže još vijesti. Izbor blizak našem portalu, koji je želio ostati anoniman tvrdi da će ministar Hurtić uskoro biti javno saslušan upravo zbog prodaje udžbenika.

Zna se da Hurtić godinama prodaje udžbenike ministartvu za obrazovanje. Javna je i tajna da u tom poslu s njim učestvuju i pojedini zvaničnici SDA (redakciji poznata imena). Od javnosti se krije informacija koliko udžbenika koji mogu biti iskorišteni stoji po skladištima, dok se milioni izdvajaju za kupovinu novih. Naravno od Hurtića – govori naš izvor.

Ministar Hurtić nije odgovorio na pitanja Interview.ba o poslovanju svoje kompanije NAM i sumnjama za mogući sukob interesa.

Skandal za skandalom

U međuvremenu, ministar Hurtić reda skandal za skandalom. Nakon što su mediji objavili zimus poveo 12 osoba u Ženevu, a šestero u “planinski raj” Chamonix, a u Austriju na skijanje sa suprugom otišao pod službenom pratnjom, krajem aprila bio je vinovnik i saobraćajne nesreće.

Naime, na putu Sarajevo – Doboj u saobraćajnom incidentu sudjelovalo je i vozilo iz pratnje ministra Sevlida Hurtića. No, ministar je pretekao policiju i sam ocvijenio kako je došlo do nezgode.

Putovali smo iz Sarajeva prema Doboju kada je Mercedes, prelazeći preko pune linije iz suprotnog smjera, udario u vozilo naše pratnje. Naš vozač je pravovremeno reagovao, uspio izbeći ozbiljniji sudar i skloniti se, što je spriječilo teže posljedice. Hvala Bogu, niko nije nastradao, iako su članovi pratnje malo ugruvani, ali bit će dobro. Policija obavlja svoj posao, a istraga je u toku – kazao je ministar Hurtić.

Međutim, fotografija sa lica mjesta pokazivala su da nije govorio istinu, odnosno vidi se da se vozilo iz njegove pratnje (koje pripada Koordinaciji policijskih tijela BiH) nalazi na suprotnoj strani u vrijeme nesreće. Zbog toga smo potražili i drugu, ali i treću stranu priče.

Fotografije s mjesta nesreće iz kojih se vidi kako se sve zbilo

Mead Čamić je sin Ernada koji je tog dana upravljao vozilom Mercedes. Kako je kazao za Interwiev.ba njegov otac se uključio na magistralni put sa benzinske pumpe, tom prilikom prešao je punu liniju što je jedini prekršaj koji je počinio.

Pri tome su ministar i Passat iza njega preticali i došli su velikom brzinom. Vozač ministra je blagovremeno izbjegao oca, vratio se u svoju traku, a vozač Passata nije uspio i udario je u očev auto. Imamo i svjedoke, međutim njegovu izjavu policija nije htjela uzeti. Oni su odozgo preticali kolonu, ministar je sa svojim džipom uspio proći, ali passat iza njega nije. Išli su prebrzo i otac nije uspio reagovati – kazao je Čamić.

Da Čamić govori istinu, potvrdio je i direktor Koordinacije policijskih tijela BiH Enes Karić.

Naši službenici jesu vršili radnju preticanja prilikom nesreće, prateći ministra Hurtića, međutim kako su mi rekli tu je isprekidana linija, dozvoljeno je preticanje. Mi smo ipak pokrenuli potupak utvrđivanja odgovornosti naših službenika – kazao je Karić.

Također, Karić nam je kazao da je suvozač iz pratnje Hurtića koji se nalazio u Passatu dobio povrede glave.

U ovom slučaju činjenica da je vozilo Koordinacije policijskih tijela BiH imalo nesreću prateći ministra kući koji je iz Grapske kod Doboja, prateći njegov privatni automobil postaje marginalna.

No, to nije sve.

Tužiteljstvo istražuje nabavku vozila

Tužilaštvo Bosne i Hercegovine vrši istražne radnje o nabavci tri vozila u Ministarstvu za ljudska prava i izbjeglice BiH, te utvrđuje moguće nezakonitosti prilikom provedbe tendera, potvrđeno je iz ove institucije za Interwiev.ba.

Naime, na osnovu anonimne prijave, ali i navoda Ureda za reviziju institucija, Ministarstvo za ljudska prava i izbjeglice BiH je 2023. godine pokrenulo i izvršilo postupak javne nabavke četiri vozila za potrebe lica iz kabineta ministra Sevlida Hurtića. Iz izvještaja je vidljivo da je sporna nabavka tri vozila niže srednje klase čija je vrijednost iznosila 153.846 KM. Nabavka je podijeljena na dva lota (procijenjene vrijednosti po lotovima iznose 51.282 KM za lot 1 kojim je nabavljeno jedno vozilo i 102.564 KM za lot 2 kojim su nabavljena dva vozila), a vrijednost zaključenih ugovora je iznosila 51.265 KM za lot 1, te 102.409 KM za lot 2.

Kao i kod nabavke vozila više srednje klase, kriterij za dodjelu ugovora je bila najniža cijena.

Ukupno su dostavljene dvije ponude (po jedna za svaki lot) i obje ponude su ocijenjene kao prihvatljive. Zaključenim ugovorima je definisan rok isporuke od 30 dana, a vozila su isporučena u ugovorenom roku.

U izvještaju se navodi da prema Zakonu o javnim nabavkama ugovorni organ je dužan da postupa transparentno, da  se u postupku javne nabavke prema kandidatima ponaša jednako i nediskriminirajuće, na način da osigura pravednu i aktivnu konkurenciju, sa ciljem najefikasnijeg korištenja javnih sredstava u vezi s predmetom nabavke i njegovom svrhom.

Nacrtana specifikacija vozila u tenderskoj

Ministarstvo je kod oba postupka nabavke vozila u tehničkoj specifikaciji traženih vozila navelo pojedine zahtjeve koji onemogućavaju jednak i nediskriminirajući pristup takmičenju, kako je to propisano Zakonom.

Revizori navode da kod nabavke vozila više srednje klase, navedene su stavke dodatne opreme čiji su nazivi karakteristični samo za jedan brend. Prilikom istraživanja tržišta, Ministarstvu su dostavljene informativne ponude za dva modela vozila koja nisu ispunjavala tražene karakteristike  (uključujući i model vozila koje je kupljeno nakon provedenog postupka nabavke). Tokom revizije, nisu prezentovane informacije o drugim modelima vozila koji mogu ispuniti tražene karakteristike iz tenderske dokumentacije.

Također, prilikom postupka nabavke vozila niže srednje klase u tenderskoj dokumentaciji su tražene pojedine karakteristike vozila u zatvorenim intervalima (minimalne i maksimalne vrijednosti).

Tokom revizije su nam prezentovane informacije o modelima vozila koja su obuhvaćena istraživanjem tržišta, ali ne i obrazloženja zašto vozila koja se nabavljaju moraju biti unutar traženih karakteristika. Uvidom u karakteristike navedenih vozila ustanovili smo da ista, osim vozila koje je izabrano po lotu 1, kombinovano ne ispunjavaju tražene karakteristike iz tenderske dokumentacije. Imajući u vidu navedeno, smatramo da nisu ispoštovani osnovni principi Zakona o javnim nabavkama koji se odnose na aktivnu i pravednu konkurenciju – navodi se u izvještaju.

Nezvanično, nabavljena vozila spornim tenderom su iz tuzlanske kompanije NIPEX.

„Isplativo biti u sukobu interesa“

Kako je moguće da nosioci najviših javnih funkcija ne poštuju zakone i prema njima se ignorantski odnose pitali smo Damjana Ožegovića iz Transparency Internationala BiH.

Nažalost, dok god se zakoni koji regulišu ovu oblast ne sprovode, ali i dok se ne pojačaju zaprijećene i izrečene sankcije, samovolja funkcionera se neće spriječiti. Funkcionerima se više isplati biti u sukobu interesa i ne biti kažnjen ili biti eventualno kažnjen nekom simboličnom sankcijom, nego poštovati zakonom propisana pravila. Iako nije svaki sukob interesa predmet koji bi mogao imati za epilog krivični postupak, svakako da postoje oni slučajevi koje bi nadležna tužilaštva trebala procesuirati, ali zbog političke kontrole nad pravosuđem, nepoznavanja materije i nezainteresovanosti ne možemo očekivati bilo kakvu reakciju, osim kada zainteresovana i upućena lica ne podnesu prijave i ne insistiraju da se po istima postupi – navodi Ožegović.