5c6a9068 2c64 49e6 8ead 5db00a0a0a7e edin forto 2019 700x402 4
5c6a9068 2c64 49e6 8ead 5db00a0a0a7e edin forto 2019 700x402 4

Edin Forto: Vakcine nam danas potvrđuju da smo osuđeni na humanitarnu pomoć i nečiju dobru volju

30.12.2020.

U razgovoru za Interview.ba, novi/stari premijer Vlade Kantona Sarajevo otkriva koje konkretne korake njegova Vlada namjerava poduzeti kada su u pitanju gorući problemi građana Sarajeva – odgovor na pandemiju koronavirusa i zagađenje zraka. Zdravlje, kaže, nije političko pitanje, a puno posla je pred nama kada se radi o temi konsolidacije i reforme zdravstva u Sarajevu.

Razgovarala: Mirna Stanković – Luković

INTERVIEW: Imena budućih ministara u novoj Vladi Kantona Sarajevo, na čijem čelu ćete se ponovo naći, su poznata. Da li ste već imali priliku da upoznate buduće ministre i razgovarate sa njima o planovima nove Vlade ili se ti planovi prave na sastancima političkih predstavnika Četvorke?

Forto: Ovih dana komuniciram s njima i polako se nalazimo, elektronski i uživo, kako okolnosti nalažu.

Program Četvorke već postoji i ministri su ga dužni slijediti. Ali bitno je i da svaki član Vlade odredi šta mu je najbitnije, kako bi cijela Vlada mogla pomoći.

INTERVIEW: Da li u pripremi planova učestvuju i samostalni zastupnici u Skupštini KS koji, zajedno sa Četvorkom čine novu većinu?

Forto: Samostalni zastupnici su imali ravnopravno učešće u pripremi programa.

INTERVIEW: Da li smatrate da je postojala objektivna potreba za formiranjem Ministarstva za visoko obrazovanje? Zbog čega je pitanje mladih dodijeljeno ovom ministarstvu, s obzirom da se u ovoj kategoriji nalaze osobe od 15 do 30 godina? Ko će se baviti pitanjima i problemima mladih od 15 do 18 godina, ali i mladih koji su odlučili da ne upisuju visokoškolske ustanove?

Forto: Postojala je potreba i o tome smo razgovarali i kod formiranja vlasti nakon izbora 2018. godine. Sada smo se odlučili na taj korak.

Glavni razlog je Sarajevski univerzitet, koji je budžetom veći od nekih kantona. Teško je naći jednu osobu i očekivati da detaljno razumije sve izazove u predškolskom, osnovnom, srednjem, visokom obrazovanju, a pored toga još razumjeti Univerzitet u vlasništvu Kantona i problematiku mladih.

Pitanje mladih nije ograničeno na obrazovanje i neće biti prepreka da se pokriju potrebe cijelog dobnog razdoblja koje pominjete. Normalna je demokratska praksa da se više sektora spoji u resore. Bitno je samo da u određenom trenutku veličina resora ne postane teret, kakav je bio slučaj s obrazovanjem.

INTERVIEW: Da li ćete ponovo pokrenuti pitanje EDUS-a? Da li je u planu rješavanje pitanja prostora za rad?

Forto: EDUS i ostale organizacije koje se bave napretkom djece sa poteškoćama u razvoju će biti dobrodošli partneri vladi. Oni posjeduju znanje i motivaciju koja se rijetko nalazi u državnoj službi. U jednoj od mjera našeg programa je i mogućnost uvođenja eksperimentalnih programa u naš obrazovni sistem, pa ne vidim problem da se na jedan takav poziv javi bilo koja od organizacija koje pomažu našoj djeci. Ne vidim problem da jedan ili dva objekta iz JU Djeca Sarajeva budu organizovani kroz programe koji na inovativan način djeluju kako bi ovoj grupi djece pomogli da prevaziđu najizazovnije razdoblje odrastanja. „Netipična“ djeca moraju dobiti značajniju pažnju od „tipične“ djece. Vlada će učiniti koliko može da tako i bude.

INTERVIEW: Da li ste u periodu između dva mandata pratili šta se dešava sa realizacijom mjera koje je prethodna Vlada na čijem ste čelu bili? Da li ćete tek trebati uraditi reviziju šta je uradila, a šta odbacila Vlada Marija Nenadića?

Forto: Vlada koja nas je naslijedila nije usvojila naš program, a ne sjećam se da su usvojili i objavili svoj. Znam da su neke dobre stvari nastavili, a neke obustavili. To je normalno. Svaka vlada ima svoje prioritete. U narednom periodu ću imati bolju sliku kad je u pitanju ova tema.

INTERVIEW: Na koji način Vaša nova Vlada planira odgovoriti na pandemiju coronavirusa, s obzirom da je ovo jedno od gorućih pitanja? U jednom od prethodnih intervjua ste najavili smjene u Domu zdravlja – na koji način očekujete da to riješi barem dio problema? Koje konkretne korake namjeravate poduzeti, izuzev smjena menadžmenta?

Forto: Zdravstvene posljedice pandemije građanstvo osjeti najviše kroz primarnu zdravstvenu njegu. Prateći rad ove institucije, došao sam do zaključka da se ona boljim upravljanjem može daleko bolje pokazati u svakodnevnom kontaktu s osiguranicima koji traže zdravstvenu uslugu. Poznato je da je upravo Dom zdravlja kao nosilac primarne zdravstvene njege dugi niz godina služio kao valuta za političke dogovore postignute pri mnogobrojnim smjenama kantonalnih vlada. Takav pristup se i vidi u svakodnevnom poslovanju. Krajnje je vrijeme da se ova institucija otme iz ruku politike i vrati osiguranicima.

Od konkretnih koraka, izdvojio bih hitno ujednačavanje rada COVID ambulanti u svim dijelovima kantona, otvaranje stvarnih drive-in mjesta za testiranje i nalaze, kao i bolju opremljenost zdravstvenih radnika za rad u ovakvim uvjetima. Zdravstveni radnici su na prvom frontu odbrane od pandemije.

INTERVIEW: Da li kantonalne vlade imaju mogućnost nabavke vakcina protiv COVID-19 za svoje stanovnike?

Forto: Još ne mogu odgovoriti na ovo pitanje. Tragično je da postavljate to pitanje, očigledno imajući na umu da državne i entitetske vlasti pokazuju strašnu nesposobnost ponašanja u ovakvim situacijama kad cijeli svijet nešto želi. Respiratori su bili primjer u ranoj fazi pandemije, a vakcine nam danas potvrđuju da smo osuđeni na humanitarnu pomoć i nečiju dobru volju, jer kad nešto sami radimo, onda to radimo loše. Meni je često neugodno kakve osobe nas vode i kakvu sliku o nama šalju u svijet. Ukratko, ako bude postojala mogućnost kantonalne intervencije, pobrinut ću se da do nje dođe, samo što ne znam u ovom trenutku da li je to moguće.

INTERVIEW: Da li će Vaša Vlada zvanično tražiti od UKCS-a i Opće bolnice podatke o smrtnosti COVID-19 pacijenata koji su bili priključeni na respirator? Javnost do sada nije dobila ovaj podatak, konkretno od UKCS-a.

Forto: Ne vidim razlog da ne dobijemo ovaj podatak. Znamo da je u cijelom svijetu respirator krajnji alat i da služi osobama koje su već u životnoj opasnosti. Ne vjerujem da naše statistike puno odskaču od regije i svijeta.

INTERVIEW: Da li ćete revidirati finansijska izdvajanja za UKCS, s obzirom na smanjeni broj usluga, posebno tokom pandemije?

Forto: Odnos prema kliničkom centru će biti zasnovan isključivo na interesu građana Sarajeva i njihovim zdravstvenim potrebama. Ne podržavam „rat bolnica“ niti mislim da se preko pacijenata treba voditi bilo kakva politička borba. Zdravlje nije političko pitanje.

INTERVIEW: Da li ćete tražiti reviziju i eventualno smanjenje cijena usluga koje UKCS i Opća bolnica naplaćuju od ZZO KS, s obzirom da su, prema nedavno objavljenom cjenovniku usluga sa UKCS, neke usluge značajno skuplje od cijena u privatnim poliklinikama i ordinacijama?

Forto: Prelazak na plaćanje zdravstvenih ustanova po usluzi i po tačno određenom cjenovniku će napokon označiti reformu našeg zdravstvenog sistema. Sarajevo ima glomazan zdravstveni sistem često neusklađen s okvirnim Federalnim zakonima. Puno posla je pred nama kada se radi o temi konsolidacije i reforme zdravstva u Sarajevu.

INTERVIEW: Spor na relaciji Univerzitet u Sarajevu – Medicinski fakultet – UKCS već odavno traje. Da li očekujete skoro rješenje tog problema i da li će se Vaša Vlada angažovati da se ovaj problem riješi?

Forto: Već sam odgovorio na ovo pitanje.

INTERVIEW: Da li planirate tokom svog novog mandata povećati broj ljudi u Ministarstvu prostornog uređenja koji će raditi na pitanjima okoliša, s obzirom da trenutno pri Ministarstvu radi samo jedna osoba, a pri Kantonalnoj upravi za inspekcijske poslove imaju samo dva inspektora koji se bave ovim pitanjem?

Forto: Nije popularno širiti administraciju i zapošljavati nove ljude u naš glomazni administrativni sistem. Na mnogim mjestima imamo višak, a istovremeno na nekim mjestima manjak osoba. Vi ste dobro identificirali jedno od mjesta gdje fali stručne pomoći u samim institucijama i Ministarstvu. Vrlo pažljivo ćemo se kretati unutar naših finansijskih mogućnosti i sa posebnim naglaskom na to da se ne smije ukupno povećati administracija u Kantonu.

INTERVIEW: S obzirom na važnost i pažnju javnosti koju ima problem aerozagađenja u Sarajevu, da li bi se trebala razmotriti mogućnost da zaštita okoliša dobije zasebno ministarstvo? Do sada je praksa da ovo pitanje bude smješteno unutar ministarstva prostornog uređenja i građenja, a na čelu ovog ministarstva obično budu ljudi iz građenja, a ne iz zaštite okoliša, pa ovaj problem ostane potisnut.

Forto: Problem zagađenosti zraka će biti jedan od glavnih sa kojima će se Vlada baviti. Ovaj problem ne bi bio zanemaren taman da zaštite okoliša nema nikako u bilo kojem ministarstvu. To što se neko ministarstvo nekako zove neće uvjeriti građane da je problem riješen. Proći će godine prije nego punim plućima budemo disali cijelu zimu i ljeto, ali konkretna akcija na ovu ključnu činjenicu za kvalitet naših života počinje odmah i ne bi smjela stati narednih 20 godina. Sve buduće vlade moraju staviti problem zraka u vrh svojih prioriteta. Zašto to nije bio slučaj prije naše vlade Šestorke, ostaje misterija.

INTERVIEW: Na koji način planirate raditi sa općinskim vlastima na rješavanju problema zagađenja vazduha i postoji li mogućnost rješenja planirane gradnje kongresnog centra u Novom Gradu, a gdje je došlo do sukoba između općinskog načelnika Efendića i sada bivšeg ministra Kapidžića?

Forto: Pozvat ćemo opštine da se uključe u naše projekte subvencija za utopljavanje kuća i zamjena peći za loženje. Ovo mora biti masovna akcija kako bismo već sljedeću zimu osjetili lagani napredak.

Problem kongresnog centra u Novom Gradu nije problem zraka, već činjenice da se ovakvi mega projekti naječešće završe gradnjom nepotrebnog stambenog prostora, a skoro nikad gradnjom prijeko potrebne društvene infrastrukture, vrtića, škola, parkova, pa i kongresnih i drugih komercijalnih sadržaja. Imam niz pitanja u vezi sa pomenutim projektom u Novom Gradu.

INTERVIEW: Na koji način planirate sarađivati sa novim općinskim načelnicima? Da li već imate neke zajedničke planove? Kakvu saradnju ste imali sa bivšim načelnicima?

Forto: Federalni zakon o upravljanju razvojem predviđa formiranje kantonalnih savjeta za razvoj. Po zakonu, ovakvim tijelom predsjedava kantonalni premijer, a članovi su načelnici. Ja sam formirao ovaj savjet u prvom dijelu mandata u 2019. godini i već se moglo osjetiti da bolje sarađujemo s opštinama, čak imajući u vidu da su te opštine vodili naši politički protivnici. Tadašnji načelnici Centra, Vogošće, Ilijaša i Ilidže mogu posvjedočiti koordiniranom i principijelnom pristupu pomoći lokalnim zajednicama. Zašto ovo tijelo nije ranije uspostavljeno, i to je misterija.

INTERVIEW: Da li će Vaša Vlada podržati Povorku ponosa 2021. godine? Da li planirate raditi na izmjenama zakona kako bi LGBTIQ osobe bile ravnopravne u društvu? Šta su, po Vašem mišljenju, prioriteti koji se moraju riješiti kako bi LGBTIQ osobe dobile, ako ništa drugo, pravnu sigurnost?

Forto: Vlada ne treba podržavati Povorku, već treba obezbijediti sigurno održavanje svih događaja, protesta ili šetnji, koji se organizuju u skladu sa zakonom. To, naravno, uključuje i Povorku ponosa. Nijedna vlada ne smije birati da li će raditi po zakonu ili ne. Ako imate neke konkretne kantonalne zakone na umu kako bi LGBT populacija dobila dodatnu pravnu sigurnost, molim vas da mi dostavite. Rado ćemo raditi na unapređenju zaštite ljudskih prava svih, pa tako i građana koji pripadaju pomenutoj grupi.

Idi naVrh

Don't Miss