Nebojša Milanović: Borite se za svoja prava, niko vam drugi to neće uraditi!

Advokat iz Banjaluke i član Pravnog tima Mreže ACCOUNT objašnjava zbog čega je bitno da se stvori kultura korištenja pravnog sistema i šta sama mreža nudi građanima putem besplatne pravne pomoći.

ACCOUNT I OSTVARIVANJE PRAVA “Ovo je mjesto na koje se građani mogu bez straha obratiti, to ne košta ništa i mogu dobiti određeni savjet u kojem pravcu da se radi. To je veoma bitno.  Drugo je da postoji mogućnost da se prijavi slučaj i da zbog toga neće imati bilo kakvih posljedica”

Mreža ACCOUNT već nekoliko godina građanima Bosne i Hercegovine nudi usluge besplatne pravne pomoći putem tima od nekoliko advokata iz različitih dijelova zemlje. Ova mreža nevladinih organizacija odlučila je pomoći građanima da lakše savladaju pravosudni sistem i ispoštuju sve procedure kako bi ostvarili svoja prava i dokazali potencijalnu korupciju. Član pravnog tima Nebojša Milanović za Interview.ba kaže da kod nas još uvijek ne postoji kultura korištenja pravnih sredstava i zbog toga se malo ljudi odlučuje prijavljivati bilo kakve slučajeve.

INTERVIEW.BA: Šta je to što građanima pruža Mreža ACCOUNT kroz uslugu Besplatne pravne pomoći, šta mogu koristiti i kako im možete pomoći?

MILANOVIĆ: Tokom prve godine rada Pravne službe građanima smo dijelili pravne savjete u vezi sa slučajevima zbog kojih su nam se obraćali – šta bi mogli da rade, kome da se obrate, pisali podneske. Ljudi su se obraćali zbog raznih slučajeva koji nužno i nisu vezani za korupciju. Ali građani smatraju da su na neki način zakinuti. Dakle, išli smo i idemo na realne situacije u kojima ljudima možemo pomoći. Pomažemo u istraživanju kako bi građani utvrdili da li prema važećim zakonima uzrok njihovih problema može biti kvalifikovan kao korupcija.

Ove godine pomažemo i konkretnije. Građanima pomažemo u podnošenju zahtjeva, obično za pristup informacijama, pripremi dokumentacije, savjetujemo ih, s tim što kao nevladina organizacija ne možemo nastupati kao pravni predstavnik pred bilo kojom sudskom instancom. Dakle, pomažemo im da ostvare svoja prava. Uz sve ovo, poštujući procedure putem kojih najbolje možemo završiti određene postupke ili dokazati da li se iza bilo kojeg navoda krije djelo korupcije.

INTERVIEW.BA: Dakle, sada građani Bosne i Hercegovine imaju otvoren kanal za besplatnu pravnu pomoć. Nedavno ste pokrenuli i web stranicu www.bpp.ba, putem koje svako može zatražiti pomoć. Koliko ovo poboljšava komunikaciju?

MILANOVIĆ: Ta web stranica pruža zaista mnogo informacija o tome šta i kako raditi, kakve su procedure, kome se obratiti i šta se eventualno može očekivati. Tu je najveća njena vrijednost, mada opet većina naših klijenata i dalje to radi pismenim putem, na papiru, kada je u pitanju prijavljivanje slučajeva.

INTERVIEW.BA: Koliko ste do sada imali slučajeva koji se tretiraju kao sumnja na korupciju, odnosno, koliko je javnost zainteresovana da ih prijavljuje?

MILANOVIĆ: Ja bih spomenuo nekoliko kvalitetnih slučajeva u kojima postoji sumnja na korupciju. To je slučaj Hamdije Veladžića iz Bužima koji je optužen za zloupotrebu zvaničnih dokumenata preduzeća u kojem radi. To je nekako najbliže onom što bismo mogli nazvati korupcijom. Još jedan interesantan slučaj je iz Zavidovića, a tiče se isplate zaostalog novca radniku iz firme u kojoj je radio. Također, ono što bi se moglo pretvoriti u veliki slučaj jeste SAB banka iz Sarajeva, gdje također imamo prijavu, a što je predmet koji je otvoren već niz godina. To bi bili najinteresantniji slučajevi do sada, pored niza sitnih kojima se bavimo.

INTERVIEW.BA: Jedan od bitnih ciljeva ovog projekta jeste i da se ljudi motivišu da prijavljuju slučajeve, da se stvori jedna takva vrsta kulture. Pošto je broj slučajeva još relativno mali, zbog čega mislite da ljudi ne prijavljuju ovakve predmete?

MILANOVIĆ: Zašto ljudi ne prijavljuju? Mislim da je to prvo kulturološki problem. Mi smo podaničko društvo, uključujući regiju, društvo koje se plaši samo sebe pa se onda plaši vlasti. Nema te građanske hrabrosti. Onaj ko ima građanske hrabrosti, na njemu se kola slome. Uz to, ljudi ne vjeruju u sistem, u državu; vjeruju da će vlasti prije zaštititi nekoga svoga nego da će provoditi vladavinu zakona.

INTERVIEW.BA: Kako ACCOUNT može konkretno pomoći građanima? Ovo pitamo u ime svih onih koji su zainteresirani.

MILANOVIĆ: Prvo, ovo je mjesto na koje se mogu bez straha obratiti, to ne košta ništa, a mogu dobiti savjet u kojem pravcu da se radi. To je veoma bitno. Drugo je da postoji mogućnost da ljudi prijave slučaj i da zbog toga neće imati bilo kakvih posljedica. Tu još možemo navesti da je jako bitan proces dobijanja informacija od vladinih institucija, pri čemu mi pomažemo, a to zna biti problematično. Bitno je i da se ovim našim radom stavi do znanja vlastima da s druge strane ima neko ko poznaje sistem i procedure.

INTERVIEW.BA: Kakvu reputaciju ima ACCOUNT? Da li ima ikakve uloge kada se ACCOUNT pojavljuje u nekom procesu?

MILANOVIĆ: Nema. I to je dobro. Postoje procedure koje se moraju ispuniti i dobro je da se svi pred zakonom tretiraju na jednak način. Pravila su ista za sve. Da li će sud nešto odobriti ili ne samo zato što se pojavljuje ACCOUNT, naravno da neće. Dakle, govorimo o poštivanju pravnih procedura i to je ono što promovišemo u javnosti i među ljudima koji nam se obraćaju.

INTERVIEW.BA: Koja je to vrsta slučajeva u kojima možete pomoći građanima?

MILANOVIĆ: Mislim da je bitno da se stvari objektivno sagledaju, da se vidi šta bi to realno moglo predstavljati korupciju. Ljudi najprije moraju da pokušaju da ostvare svoja prava, jer im to niko neće uraditi u njihovo ime. Zakonska obaveza države nije da zastupa građane. Mi možemo pomoći u bilo kojem predmetu, nekom najmanjem, koji građani percipiraju kao korupciju, a da možda s njom nema veze. Mi uvijek kažemo da ćemo istražiti, pomoći da se dođe do informacija koje su bitne kako bi se vidjelo o čemu se radi. Dakle, svakome se može pomoći, ako ništa da mu ukažemo u kom pravcu da ide, šta da uradi. Ali bez garancije da će se postići određeni rezultat, jer sve to zavisi od dokaza i sudskog procesa.

INTERVIEW.BA: Dakle, to bi bila i poruka građanima?

MILANOVIĆ: Jeste, poenta je da se obrate, da probaju, ali da ne očekuju neke spektakularne rezultate. Trebaju očekivati pomoć, da će im se reći šta je moguće a šta ne, šta je realno a šta ne, i da pokušaju da ostvare neko svoje konkretno pravo. S malim pomacima i sami ljudi mogu stvoriti promjenu percepcije, da se moguće izboriti za svoja prava, da je moguće promijeniti sliku i da nije sve korumpirano, odnosno da je moguća vizija nekakvog boljeg društva. 

Prethodna vijest

Miranda Patrucić: Zbog održanog treninga za novinare, u Rusiju više ne mogu

Naredna vijest

Mirza Redžepagić: Flamenko se ne uči iz knjiga, usavršava se čitav život!