DASKE KOJE ŽIVOT ZNAČE Kako je politika odigrala glavnu ulogu u tuzlanskom pozorištu?

Troje mladih glumaca u otvorenom su pismu upozorili na sporni konkurs za zapošljavanje u NP Tuzla. I kako je posao dobio predsjednik Foruma mladih SDP Tuzla. I kako nisu imali pravo na prigovor. Jer, odgovorni tvrde sve je bilo regularno

Piše: Edin SKOKIĆ

Ne stišavaju se reakcije Samine Mujkanović, Luke Spasojevića, Hasana Sušića i Mirze Mujagića, diplomiranih glumaca, koji su se prijavili na javni konkurs Javne ustanove Narodno pozorište Tuzla raspisanog 9. novembra 2023. godine.

U otvorenom pismu obratili su se svim relevatnim institucijama vlasti i nevladinom sektoru, a dobili su samo jedan odgovor – prigovor na konkursnu proceduru se odbija.

Zbog toga će, vrlo vjerovatno, krenuti u individualne borbe sa sudskim vjetrenjačama jer grupnu tužbu ne mogu podnijeti.

Koliko će u tom eventualnom procesu imati snage i istrajnosti teško je procijeniti. Ali su oni jedni od rijetki koji su digli glas, kako su naveli, protiv političkog zapošljavanja i nepotizma u instituciji kulture kakva je Narodno pozorište Tuzla.

Javna ustanova Narodno pozorište čiji su osnivači Tuzlanski kanton (51 odsto) i Grad Tuzla (49 odsto) raspisao je konkurs za popunu radnog mjesta „Glumac II kategorije za tri izvršioca na određeno vrijeme do tri godine“. Na konkurs je stiglo 13 prijava kandidata. Usmenom ispitu održanom 13. novembra 2023. godine pristupilo je njih 10. Među tih deset su i Samina Mujkanović, Luka Spasojević, Hasan Sušić i Mirza Mujagić.

Šta je to scena?

Konkursna procedura je sporna od trenutka kada se kandidati pozivaju na pismeni/usmeni dio ispita. Jer je konkursna procedura ispunjena nejasnoćama, proceduralnim nepravilnostima i diskriminaciji kandidata. To govorim s obzirom na članstvo u političkoj partiji, odnosno funkciji u političkoj partiji, političkom i drugom mišljenju spolnoj diskriminaciji i diskriminaciji na osnovu nacionalne pripadnosti. A sve u korist izabranih kandidata – navodi Hasan Sušić u svoje i ime kolega potpisnika otvorenog pisma.

Kandidati navode kako im je rečeno da će u usmenom dijelu ispita biti postavljeno po deset pitanj. Svako pitanje nosilo je po pet bodova. No, tvrde, to na ispitu nije bio slučaj.

Kandidatima je postavljeno 7-8 pitanja. To, bez ikakve sumnje, upućuje da se manipulisalo sa bodovima. Kao i da se ispit formalno organizovao kako bi se stvorio privid poštivanja zakonskih i drugih podzakonskih akata. Hasan Sušić je na pitanje s kim bi volio sarađivati odgovorio sa Jovicom Pavićem. A onda je član komisije Boris Balta upotrijebio nacionalno – političku retoriku aludirajući kandidatu na privatne stavove spornog reditelja o političkim pitanjima u državi. Zatim je tražio od kandidata da razmisli o svom odgovoru. Ovakav stav člana komisije u instituciji sa kulturnim predznakom je neprihvatljiv i diskriminatoran te podstrekava nacionalnu netrpeljivost i mržnju – smatraju glumci potpisnici otvorenog pisma.

Jovica Pavić, istine radi, ranije je angažovan u projektima Narodnog pozorišta Tuzla i to više puta.

Kandidatkinja Samina Mujkanović je u usmenom dijelu ispita pitana o radnom statusu roditelja što je, kako navode, u suprotnosti sa Zakonom o radu F BiH, Ustavom F BiH, Ustavom BiH…

Zakonski propisi vs. vještine

Tokom usmenog ispita nije organizovan praktični dio ispita kao ogledalo rada i talenta svakog glumca, poput monologa. To, kako ističu potpisnici otvorenog pisma, implicira da su kandidati izabrani na osnovu poznavanja zakonskih propisa, a ne vlastitih glumačkih vještina.

Na red je došao pismeni dio ispita koji se odvijao u pozorišnoj Sali, odnosno gledalištu sa 190 mjesta, te je svako od kandidata mogao sjesti bilo gdje, a od kandidata nije traženo da ostave mobilne uređaje, što je omogućilo prepisivanje tačnih odgovora. Nad kandidatima tokom pismenog dijela ispita skoro da nije bilo nadzora. Obavijest o izboru kandidata objavljena je 17. novembra. Prvorangirani su bili: Jasmina Dedić – Ibrić, Mirza Pinjić i Irma Zukić. Razlika u bodovanju između trećeplasirane Irme Zukić i četvrtoplasirane Semine Mujkanović iznosi 11,6 bodova. Razlika u bodovima između svih ostalih kandidata do kraja liste je samo četiri boda. Jasno se vidi manipulacija bodovima između izabrane grupe i ostalih kandidata – navode oni.

Imali su saznanja kako se i prije objave rezultata javnog konkursa govorilo i kandidatima koji će biti primljeni.

Želimo iskazati svoje ozbiljne zabrinutosti zbog procesa selekcije i odabira kandidata, posebno u vezi sa Mirzom Piljićem, jer on trenutno obnaša funkciju predsjednika Foruma mladih Gradskog odbora Socijaldemokratske partije BiH. Ovo političko angažovanje dodatno dovodi u pitanje transparetnost konkursne procedure i politički utjecaj na listi – konstatuju potpisnici otvorenog pisma koji su zatražili poništenje javnog oglasa i raspisvanje novog konkursa.

Prigovori neosnovani?

Direktor pozorišta Mirza Ćatibušić na naše pitanje da li je i sam politički angažovan odgovorio je:

Da. U SDP-u BiH.

A na pitanje kako se formira Upravni odbor Narodnog pozorion je objasnio:

Za predsjednika Upravnog odbora imenuje se predstavnik Tuzlanskog kantona, te jedan član Grada Tuzla i jedan član iz reda stručnih zaposlenika ustanove. Direktora imenuje Upravni odbor nakon konkursne procedure, a uz prethodnu saglasnost Vlade TK i Grada Tuzla.

Ćatibušić: Nije bilo političkih pritisaka na komisiu

Na konkretno pitanje o nedavno provedenoj konkursnoj proceduri direktor Ćatibušić je rekao:

Nepravilnosti u konkursnoj proceduri nije bilo, što je potvrđeno odlukom Upravnog odbora na prigovore kandidata na odluku direktora. Prigovori su odbijeni kao neosnovani. Kada govorimo o proceduri svi kandidati su o datumu i vremenu održavanja intervjua/ispita obaviješteni pismenim putem preporučenom poštom, usmenim putem preko telefona i putem e-maila. Pismeni ispit je sadržavao 10 pitanja te je svaki tačan odgovor nosio 5 bodova. Usmeni ispit je također imao 10 pitanja sa maksimalno 5 bodova po odgovoru – navodi Ćatibušić.

Sve po Zakonu

Naveo je kako političkih pritisaka na rad komisije nije bilo. Ističe da su sve informacije bile transparentne i dostupne od dana kada je konkurs objavljen 9. novembra 2023. godine.

Cjelokupan proces se odvijao u skladu sa Pravilnikom o radu Ustanove i Uredbom o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru TK. Objektivnost u ocjenjivanju kandidata se obezbijedila kroz unaprijed definisane kriterije primijenjena na svakog kandidata. Komisija, u skladu sa ovlaštenjima iz važećih normativnih akata, izvršila je bodovanje svakog kandidata u skladu sa kriterijima i po svakom ispitnom pitanju, a na osnovu čega je utvrđena konačna rang lista uspješnih kandidata – pojašnjava direktor Ćatibušić.

Naveo je da su primljeni Jasmina Dedić – Ibrić, Mirza Pinjić i Irma Zukić, koji su inače i saradnici NP „Tuzla“ na predstavama. A političko opredjeljenja i politička pripadnost, tvrdi on, nisu uzeti u obzir, niti je bilo koji kandidat stavljen u povoljniji položaj kod provedene konkursne procedure.

“Ovo je uvreda za glumce”

Nakon javnog istupa direktora Ćatibušića oglasio se Hasan Sušić, diplomirani glumac, jedan od potpisnika otvorenog pisma.

Sušić: Želim iznijeti istinu

Ovo je flagrantan primjer političkog zapošljavanja i nepotizma, koji nema nikakve veze sa kriterijima stručnosti, kvalitete i profesionalizma. Ovo je uvreda za sve glumce koji su se trudili da steknu obrazovanje i iskustvo u ovoj oblasti, koji su ulagali u svoj razvoj i usavršavanje, koji su se nadali da će biti cijenjeni i priznati po svom radu i talentu. Ovo je također šteta za pozorište, koje je izgubilo kredibilitet i ugled, koje je postalo predmet sprdnje i podsmijeha, koje je zanemarilo svoju misiju i viziju, koje je zaboravilo na svoju publiku i svoju ulogu u društvu – istakao je Sušić.

On je istakao da su upravo ovo razlozi zbog kojih je odlučio progovoriti.

Zato sam odlučio da javno iznesem istinu o tome šta se dešava iza zavjese. Zato sam odlučio da se suprotstavim nepravdi i da se borim za svoja prava. Individualna odgovornost svakog pojedinca iz Upravnog odbora, koji su nečasno potvrdili Odluku rukovodioca, karakterišući prigovore kao paušalne i neosnovane. Postoji i postojat će jer jednog dana će se ova utopija srušiti kao kula od karata. Sa nestrpljenjem iščekujem svako glumačko ostvarenje kolege predsjednika Foruma mladih SDP-a Tuzla, jer se mora opravdati primanje u radni odnos u Narodnom pozorištu Tuzla. A sagledavši pojačan ansambl od strane glumačkog SDP-a u proteklom periodu (cca 6-7 godina), mislim da neće biti problema da nosi repertoar. Svakako, da će biti poslastica za pozorišne kritičare. Svašta bih još kazao, ali mi dostojanstvo ne dopušta da se prljam u vašem blatu. Kada se podvuče crta, a podvlačit će se još, jasno će sve izaći na vidjelo – naveo je Sušić.

Glumci ne donose glasove!

Osim medija za konkurs i primanje glumaca u Javnu ustanovu niko od osnivača, dakle Tuzlaski kanton i Grad Tuzla, nije iznio svoj stav, odnosno sakrili su se iza odluka Upravnog odbora.

Jedan od rijetkih koji je javno komentarisao konkursnu proceduru u Narodnom pozorištu Tuzla je nekadašnji gradski vijećnik, a trenutno zastupnik u Parlamentu FBiH Admir Čavalić.

Znam da je politika došla do svake pore našeg društva. Međutim pojedinac osjeti neki lični poraz razumijevajući da se i glumci, umjetnici politički zapošljavaju. Ne razumijem da neko može tražiti od glumca da „donese glasove“, već samo da glumi najbolje što zna i umije. Zarad umjetnosti, zarad publike. Očekujem od menadžmenta, Gradskog vijeća Tuzla, drugih nadležnih da dobro ispitaju ovaj slučaj i da isprave nepravdu, ako se dokaže da ista postoji. Izvinjavam se svim našim talentima što svakodnevno trpe institucionalna vrijeđanja. Ovo je kap u moru, primjeri su svuda oko nas – naveo je Čavalić.

Aktuelni gradski vijećnik Omer Berbić imao je konkretan prijedlog  – da se konkursne procedure za prijem radnika u javne ustanove snimaju ili prenose direktno. No, vladajuća većina u Gradskom vijeću Tuzla, predvođena SDP-om, za takav prijedlog nije imala sluha.

Pojedinci, u ovom slučaju diplomirani glumci, nastavit će daleko od „daski koji život znače“ svoju pravnu bitku čiji ishod možemo prejudicirati po općepoznatoj krilatici kadija te tuži, kadija ti sudi.