Novi postupak javne nabave za usluge modernizacije sustava naplate parkiranja u Mostaru, upozoravaju nas upućeni, obiluje ozbiljnim nezakonitostima zbog nedostataka u natječanoj dokumentaciji. Ključne zamjerke usmjerene su prema ograničenju konkurencije
Piše: K. PERIĆ
Javno poduzeće Mostar Parking, kojem je na čelu miljenik gradonačelnika Marija Kordića (HDZ BiH) Ivan Barbarić raspisalo je poziv vrijedan 50 tisuća za usluge modernizacije i unaprjeđenja sustava za naplatu parkiranja – najam i održavanje softverske platforme za podršku poslovnim procesima parking službe, naplatu i kontrolu satnih parking karata putem SMS servisa i webpay servisa.
Iz poziva je očito da je namješten Banjolučkoj IT tvrtki „Lanaco“ Nebojše Ninića, direktora i jednog od osnivača SNSD-a koji slovi za osobu blisku predsjedniku te stranke Miloradu Dodiku i dobiva višemilijunske natječaje javnih institucija u RS.
Mostar Parking, kojim upravlja HDZ BiH imao je direktan sporazum od 6.000 tisuća maraka s Lanacom, a sada im doslovce crta natječaj.
Da je to tako potvrđuju traženi certifikati, poput ISO 20000, ISO 27001, ISO 22301, ISO 22237 i ISO 25010, koji nisu jasno povezani s predmetom nabave, a koji se odnosi na najam i održavanje softverskog rješenja, a koje ima Lanaco. Nadalje nabavom se traži i osam stručnjaka, premda se radi o poslu od 50 tisuća, a ne 5 milijuna maraka.
Naime, natječajna dokumentacija zahtijeva da ponuđač ima najmanje osam stručnjaka, svaki s precizno definiranim uvjetima u pogledu iskustva i certifikacija. Ova rigidnost, direktno krši odredbe Zakona o javnim nabavama (ZJN) i u direktnoj je suprotnosti sa odredbama članka 44 stavaka 1, 2, 3 i 4 jer nije razmjeran predmetu javne nabave, ograničava konkurenciju i ugrožava opća načela iz članka 3 ZJN po kojem se ugovorno tijelo mora prema svim ponuditeljima ponašati jednako, nediskriminirajuće, na način da osigura aktivnu i pravičnu konkurenciju, s ciljem najefikasnijeg korištenja javnih sredstava, u vezi sa predmetom nabave i njegovom svrhom“, kažu za hercegovina.info iz jedne od tvrtki koja je bila zainteresirana za ovaj poziv.
Povećali iznos
Ova nabavka je uredno planirana i uredno objavljena u Planu nabavki za 2023. godinu od 31. 1. 2023. godine (Prilog 1), a za ove usluge je planirano da se potroši 35.000 KM i planirano je da se postupak nabavke pokrene okvirno 13. 7. 2023. godine. Dana 27. 10. 2023. godine, došlo je do izmjene na ovoj stavci (Prilog 2), pa je procijenjena vrijednost povećana na 50.000 KM, a okvirni datum pokretanja postupka pomjeren za 30. 10. 2023. godine.
Na portalu Pratimo tendere vide u ovoj nabavci više rizika
„Analizom ove nabavke mogu se identificirati najmanje 3 rizika za potencijalne zloupotrebe. Prvi rizik je vezan za kriterij za ocjenu ponuda jer je kao kriterij odabrana ekonomski najpovoljnija ponuda, a potkriteriji su raspoređeni tako da na cijelu otpada 70% bodova, a na rok isporuke čak 30% bodova, pa se može dogoditi da zbog brzine isporuke pobijedi onaj tko je ponudio znatno višu cijenu. Drugi rizik je kod uvjeta za kvalifikaciju, odnosno kod tehničke i profesionalne sposobnosti gdje su navedeni različiti stručnjaci, certifikati i iskustva, a u stvari vrlo često se ovo koristi za pogodovanje željenim ponuđačima. Treći rizik je u tehničkoj specifikaciji u kojoj svaka sitnica može značiti diskriminaciju ponuđača. Svakako, imati ćemo potpunu sliku vezano za ovaj postupak nabavke tek kada se on okonča i kada budemo imali informacije o broju pristiglih ponuda, eventualnim žalbama i slično“, kaže Slobodan Golubović, urednik portala PratimoTendere.ba.
Nabavljaju usluge, a navode robe
Novi postupak javne nabave za usluge modernizacije sustava naplate parkiranja u Mostaru, upozoravaju nas upućeni, obiluje ozbiljnim nezakonitostima zbog nedostataka u natječanoj dokumentaciji. Ključne zamjerke usmjerene su prema ograničenju konkurencije.
„Jedan od ključnih problema leži u nedosljednosti u vrsti ugovora. Iako je jasno da se radi o nabavi usluga, točkom 2.6 tehničke dokumentacije (TD) propisana je vrsta ugovora o javnoj nabavci roba. Ova nesuglasnost postavlja pitanje ispravnosti dokumentacije, obzirom da vrsta ugovora utječe na uvjete koje ugovorno tijelo može postaviti u smislu tehničkih i profesionalnih sposobnosti ponuđača. Dalje, posebno su sumnjivi zahtjevi vezani uz tehničke i profesionalne sposobnosti.
Izmjenama i dopunama Plana javnih nabava od 27.10.2023. izvršena je izmjena postojeće stavke za javnu nabavu usluga i sada glasi – najam usluge modernizacije i unapređenja sustava za naplatu parkinga putem otvorenog postupka na razdoblje od 24 mjeseca, u iznosu od 50.000,00 KM bez PDV-a. Člankom 53 stavak 1 Zakona o javnim nabavama određeno je ugovorni organ dužan pripremiti natječajnu dokumentaciju u skladu sa odredbama ovog zakona i podzakonskim aktima. U natječajnoj dokumentaciji ugovorni organ daje potpune informacije o uvjetima ugovora i postupku dodjele ugovora, a koji su kandidatima/ponuđačima dovoljni za pripremu zahtjeva za sudjelovanje, odnosno ponuda na stvarno konkurentskoj osnovi.
Prema navedenom ugovorno tijelo nije dalo potpune informacije o uvjetima ugovora i postupku dodjele ugovora jer je očito da se u predmetnom postupku radi o nabavi usluga, a točkom 2.6 TD ugovorno tijelo kod vrste ugovora određuje ugovor o javnoj nabavci roba. Ovo je jako bitno s obzirom da od vrste ugovora zavisi i koje uvjete ugovorno tijelo može zahtijevati u smislu tehničke i profesionalne sposobnosti.
Posebna priča su certifikati
Isto tako, traženi certifikati, poput ISO 20000, ISO 27001, ISO 22301, ISO 22237 i ISO 25010, nisu jasno povezani s predmetom nabave, koji se odnosi na najam i održavanje softverskog rješenja. To pitanje postavlja pitanje nužnosti takvih zahtjeva u kontekstu predmetne nabave. Upućeniji tvrde da je ključna veza s Lanacom certifikat 22237, koji se koristi da ga se targetira kao onog koji će dobiti posao, tvrdi izvor portala Hercegovina.info iz hercegovačkog IT sektora, dobro upućen u procese ovakvih nabavki. Kad su lijepili certifikate zaboravili su čak ispraviti sa srpskog, što će reći da im je netko slao na srpskom dijelove koje bi poziv trebao imati:
Dodatno, nezakonitosti proizlaze iz načina izražavanja cijene ponude. Suprotno odredbama TD, ugovorno tijelo je omogućilo izražavanje cijene ponude u postocima od ukupnog iznosa naplaćenih usluga parkiranja putem SMS-a i WebPay servisa. Ovo nije samo u suprotnosti s tehničkom dokumentacijom, već i s odredbama ZJN koje zahtijevaju jasno izražavanje cijene u konvertibilnim markama.
Direktor Mostar Parkinga povezao se s Lanacom kada mu je pao sustav Mostar Parkinga u Mostaru, i to bez javnog poziva – direktnim ugovaranjem.
Na pitanje zašto se MO Parking odlučio posao povjeriti Lanacu kada javni natječaj nije bio objavljen, Barbarić je na radiju rekao.
“Posao s Lanacom je urađen po Zakonu o javnim nabavkama i urađen je direktnim sporazumom, to je jasna i čista situacija”.
On je rekao kako je vrijednost posla 6 tisuća maraka.
“Vrlo jednostavno, da. Što se tiče samih referenci jednostavno je otići na web stranicu tvrtke i pogledati koliko imaju progamera, koliko ljudi svakodnevno obavlja taj posao, s koliko gradova već oni surađuju, tako da u tom kontekstu smo tražili najbolje i u tom smislu je poslovna procjena bila da će taj software građanima Mostara olakšati i omogućiti još jednostavnije mogućnosti za plaćanje parkinga”, rekao je Barbarić.
Iz Mostar Parkinga nisu odgovorili na pitanja je li poziv namješten Banjalučkoj IT tvrtki „Lanaco“?, Zašto se pozivom traži osam stručnjaka, premda se radi o poslu od 50 tisuća, a ne 5 milijuna maraka?, Zbog čega je vrijednost posla naknadno povećavana na 50 tisuća maraka?, Jesu li certifikati ISO 20000, ISO 27001, ISO 22301, ISO 22237 i ISO 25010 jasno povezani s predmetom nabave ili samo zato jer ih ima Lanaco?
Napisali su, kao i svaki put do sada uopćen i neprecizan odgovor.
„Sukladno odredbi članka 2. stavak (1) točka u) Zakona o javnim nabavkama sve informacije vezano za predmetni postupak možete pronaći na portalu javnih nabavki koji predstavlja informacijski sustav kao kanal za omogućavanje elektronske komunikacije, objavljivanje dokumenata i provođenje postupka javne nabavke elektronskim putem. Tenderska dokumentacija koja se traži za javni poziv naznačen u upitu iz Vašeg maila sadrži minimum jasnih i odgovarajućih informacija u odnosu na izabrani postupak dodjele ugovora, te se iz iste može precizno isčitati obavještenje o nabavci, poziv za dostavljanje zahtjeva, tehničke specifikacije, kriteriji za kvalifikaciju i izbor najpovoljnije ponude, bitni elementi ugovora i druge relevantne informacije i objašnjenja. Zahvaljujemo na dostavljenom upitu i zahvaljujemo na iskazanom interesu za rad Društva“, naveli su iz Mostar Parkinga ovoga puta pokušavajući biti i ironični, ali ipak na hrvatskom jeziku, za razliku od poziva koji je kombinacija hrvatskog i ‘sertifikata’.
Lanacu smo poslali upite vezano za predmetnu nabavku, no odgovor do zaključenja teksta nismo dobili.