Kategorija v.d. direktora nije definisana prema Zakonu o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti Republike Srspke.
Piše: Amra BRKIĆ ČEKIĆ
Srebrenica je jedan od gradova u kojima je godinama unazad prisutan trend da pojedini odbornici u Skupštini opštine Srebrenica uredno rade i kao direktori općinskih/javnih ustanova. Tu ne bi bilo ništa neobično da ti odbornici, koji su izabrani kao dužnosnici ispred svojih političkih partija, u isto vrijeme primaju platu (pored SO) i kao direktori ili v.d. direktora pojedinih javnih ustanova.

Dragić Glišić i Aleksandar Jovanović, samo su neki od političara koji sjede na dvije stolice. Donedavno je to bio slučaj i sa Tifom Efendić, odbornicom SDA u Skupštini Opštine Srebrenica a koja je u isto vrijeme obavljala funkciju v.d. direktora, a zatim i direktorice Javne ustanove Vrtić “Poletarac” u Srebrenici. Nju je na nedavno održanoj sjednici SO Srebrenica na toj poziciji zamijenio Darko Grujičić, koji će obavljati funkciju v.d. direktora vrtića.
Glišić, Jovanović, Efendić
Dragić Glišić iz SNSD-a je u isto vrijeme odbornik i vršilac dužnosti JU Centar za socijalni rad Srebrenica, dok je odbornik Aleksandar Jovanović iz SNSD-a i vršilac dužnosti Doma zdravlja Srebrenica.
Neki od mještana Srebrenice, sa kojima smo razgovarali, smatraju da to što obavljaju pomenute funkcije u isto vrijeme nije u skladu sa zakonom ali ni sa moralnim vrijednostima. Ističu da Glišić i Jovanović, a donedavno i Efendić upravljaju ustanovama koje se finansiraju iz budžeta lokalne zajednice a u kojoj su oni odbornici i koja donosi budžet?!

Komisija za utvrđivanje sukoba interesa Republike Srpske je u slučaju Efendić i Glišić, nakon provedenih postupaka, utvrdila da niti jedno od njih nije u sukobu interesa. Za Jovanovića nisu ni utvrđivali da li ima sukoba s obzirom da nisu zaprimili niti jednu prijavu.
– Napominjemo da Zakonom o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske nije regulisan položaj vršitelja dužnosti kao i da javne ustanove a priori nisu obuhvaćene – kažu za Inforadar u Komisiji za utvrđivanje sukoba interesa RS-a. Upravo je ta “rupa” u zakonu jedan od načina da se direktori imenuju kao vršioci dužnosti direktora.

Zakon o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske te Zakon o sukobu interesa u organima vlasti FBiH ne tretiraju javne ustanove, (vrtići, centari za socijalni rad i domovi zdravlja su organizovane kao javne ustanove), odnosno nije propisana nespojivostizabranog dužnosnika, nosioca izvršnih funkcija ili savjetnika sa pozicijom direktora javne ustanove, a što je samo jedna od stvari koje trebaju da se mijenjaju novim propisom, na šta Transparency international BiH ukazuje već duži period.
“Izvršna funkcija”
– Ono što je potrebno ukazati u ovakvim slučajevima jeste da ako direktor javne ustanove, kao vijećnik/odbornik, glasa na lokalnom parlamentu za neku odluku koja se odnosi na tu javnu ustanovu, sukob interesa ovdje crpimo iz principa (član 2) Zakon o sukobu interesa u organima vlasti FBiH ili člana 3. Zakon o sprečavanju sukoba interesa u organima vlasti Republike Srpske kojima je propisano da izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici u vršenju javnih funkcija moraju postupati zakonito, efikasno, nepristrano, časno, te se pridržavati principa odgovornosti, poštenja, savjesnosti, otvorenosti i vjerodostojnosti, te da u vršenju javne funkcije izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne smiju svoj privatni interes stavljati iznad javnog interesa. Kod ovakvih situacija uvijek smo ukazivali da se osoba koja dođe u situaciju da glasa za takvu odluku mora suzdržati od glasanja – objašnjava za Inforadar Srđan Traljić iz TI BiH.

Dodaje da Izborni zakon BiH propisuje da jedno lice može vršiti najviše jednu neposredno izabranu javnu funkciju ili najviše jednu neposredno i jednu posredno izabranu funkciju, osim ako ovim zakonom nije drugačije regulisano, te da je nespojivo istovremeno vršenje ovih funkcija sa vršenjem funkcija u izvršnim organima vlasti.
– Takođe je nespojivo istovremeno vršenje više od jedne funkcije u izvršnim organima vlasti. Propisano je i da lice koje je izabrano u zakonodavni organ na bilo kojem nivou vlasti u Bosni i Hercegovini, a na osnovu prethodnog mandata obavlja izvršnu funkciju i odluči da je nastavi, dužno je da svoj mandat u zakonodavnom organu stavi u mirovanje prije konstituirajuće sjednice zakonodavnog organa u koji je izabrano dok se drugo lice ne imenuje na istu izvršnu funkciju ili dok ne podnese ostavku – ističe Traljić.
Međutim, prema Izbornom zakonu BiH pod “Izvršna funkcija” se podrazumijeva član Predsjedništva Bosne i Hercegovine, član Savjeta ministara Bosne i Hercegovine i njihovi zamjenici, predsjednik i potpredsjednik FBiH, predsjednik i potpredsjednik RS-a, član Vlade FBiH, uključujući premijera, član Vlade RS-a, uključujući predsjednika Vlade, člana Vlade Brčko Distrikta BiH, člana vlade kantona, gradonačelnika, zamjenika gradonačelnika, načelnika opštine i zamjenika načelnika opštine.
Komentare smo tražili i od odbornika u SO Srebrenica, te v.d. direktora Doma zdravlja, ali na naše upite nisu odgovarali.