ŠTA KAŽE ZAKON: Može li Fortin savjetnik u Upravu Željeznica FBiH

Upitali smo Anela Topalovića da li će podnijeti zahtjev za razrješenje i ko ga je predložio za funkciju izvršnog direktora Željeznica FBiH

Piše: A. DUČIĆ

Nakon što je Vlada FBiH na hitnoj telefonskoj sjednici dala saglasnost za imenovanje Anela Topalovića (Naša stranka), savjetnika državnog ministra komunikacija i prometa Edina Forte (Naša stranka), u Upravu Željeznica FBiH, postavilo se pitanje da li se radi o nespojivosti funkcija te ima li drugih zakonskih ograničenja za ovo imenovanje.

Topalović je u izjavi za Fokus naveo da će danom imenovanja podnijeti zahtjev za razrješenje sa pozicije savjetnika ministra komunikacija i prometa. Upitan koga je predložio za funkciju izvršnog direktora u Željeznicama FBiH, Topalović je rekao da je prijedlog za njegovo imenovanje došao od Vlade FBiH.

Zakonske odredbe

Da su na snazi starije odredbe Zakona o sukobu interesa u institucijama BiH, Topalović godinu dana, pod elementarnim uslovom da bude razriješen sa savjetničke funkcije, ne bi mogao obnašati funkciju izvršnog direktora javnog preduzeća Željeznice FBiH.

Član 13. novog Zakona o sukobu interesa ipak postavlja određena ograničenja, konkretno u ovom slučaju Anelu Topaloviću

Član 5. stav 1. starije verzije Zakona to propisuje, dok u novoj verziji Zakona o sukobu interesa BiH, koji je donesen ove godine, te odredbe nema. Nevladine organizacije poput Transparency International BiH, ukazujuću između ostalog i na brisanje ove odredbe, iznosio je kritike kako su nove izmjene Zakon o sukobu interesa učinile gorim nego što je bio.

Prema Zakonu o sukobu interesa BiH usvojenog ove godine, savjetnička funkcija, dakle Topalovićeva, se tretira kao javna funkcija tako da on, ukoliko bude i formalno pravno imenovan kao izvršni direktor Željeznica FBiH mora podnijeti ostavku, jer to član 6. tako i nalaže.

Nadalje, član 8. nalaže da to mora učiniti najkasnije osam dana od preuzimanja nove javne funkcije, u suprotnom će protiv njega biti pokrenut postupak za utvrđivanje sukoba interesa.

Međutim, član 13. novog Zakona o sukobu interesa ipak postavlja određena ograničenja, konkretno u ovom slučaju Anelu Topaloviću.

Naime, on prema ovom članu ne može stupiti u ugovorni odnos ili drugi oblik poslovne saradnje sa institucijom na nivou Bosne i Hercegovine, dakle s Ministarstvo prometa, gdje je obavljao javnu funkciju.

Također, ne može uspostaviti ni poslovnu saradnju s pravnim licem ili drugom organizacijom koja ostvaruje korist na osnovu odluke institucije na nivou Bosne i Hercegovine (Ministarstva prometa) u kojoj je obavljao funkciju.

Odnos s Ministarstvom

Šta to znači? Jasno je da Topalović neće u svoje ime uspostavljati saradnju ili odnos s Ministarstvom prometa, no to će, sve su prilike činiti Željeznice FBiH, preduzeće u kojem je on izvršni direktor.

Primjera radi, pod ingerencijom Ministarstva komunikacija i prometa je Regulatorni odbor željeznica BiH koji propisuje tehničke standarde i tehničke specifikacije te kontroliše željeznički sektor u cijelini. Također, on. donosi instrukcije za bezbjednost i interoperabilnost kompletnog željezničkog sistema, kojem pripadaju i Željeznice FBiH, te nadgleda poštovanje tih instrukcija i odobrava željezničku opremu potrebnu za bezbjednost i interoperabilnost.

Također, samo Ministarstvo komunikacija i prometa BiH nadležno je i za željeznički sektor u BiH te je saradnja sa Željeznicama FBiH u tom pogledu neminovna.

(Fokus.ba)